DB-Cargo locomotief

DB Cargo en Railergy werken aan volautomatische GoA4 rangeerlocomotief

Het Duitse bedrijf Railergy gaat in opdracht van spoorgoederenvervoerder DB Cargo een GoA4 retrofit-oplossing ontwikkelen voor rangeerlocomotieven. Met dit systeem aan boord kunnen de locomotieven volledig autonoom hun werk doen, dus zonder machinist aan boord. Eind 2024 moeten de operationele tests en goedkeuringen rond zijn. 

De tests zullen in eerste instantie worden gedaan met een bestaande dieselhydraulische locomotief van de serie 296 (V 90). Maar de uiteindelijke toelating voor GoA4 operatie zal naar verwachting worden geïmplementeerd op een moderne hybride locomotief.

Geen balises

Het in Augsburg gevestigde Railergy is gespecialiseerd in het achteraf inbouwen van boordsystemen voor positionering en bediening op afstand. Het bedrijf heeft een modulair retrofit TCMS (Train Control and Management System) voor bestaande voertuigen in het assortiment, waardoor het mogelijk is om ook oude locomotieven en treinstellen uit te rusten met interfaces voor ATO, ETCS en andere digitale systemen.

De belangrijkste functies van het systeem zijn de positiebepaling van de locomotief op het rangeerterrein, de aansturing van aandrijving en remmen, het bewaken van snelheid en actieradius en het detecteren van obstakels en seinen. Voor de positiebepaling van de locomotief maakt het systeem geen gebruik van baaninstallaties zoals balises.

In plaats daarvan signaleert het systeem de bewegingen van het voertuig met behulp van de sensoren in een IMU, (inertial measurement unit) en vergelijkt deze voortdurend met de infrastructuurkaart en bekende oriëntatiepunten zoals seinen en gebouwen. Op die manier wordt een relatief grove (circa 3 meter), maar volgens DB betrouwbare positionering bereikt. Nauwkeurige positionering wordt gedaan via GNSS (Global Navigation Satelite System) dat een nauwkeurigheid heeft van circa 0,5 meter.

Kunstmatige intelligentie

Obstakel- en signaaldetectie werkt volgens hetzelfde concept: objecten worden gedetecteerd met behulp van meet- en evaluatieprocedures zonder kunstmatige intelligentie. Om de productiviteit te verhogen, wordt parallel een op AI gebaseerd systeem gebruikt. Door de op AI gebaseerde functionaliteit continu te monitoren via objectdetectie, wordt goedkeuring bereikt. Binnen het project wordt ook gewerkt aan de ontwikkeling van validatie- en testprocedures voor de AI-onderdelen van de software. Op dit moment zijn er nog geen erkende goedkeuringsprocessen beschikbaar voor dergelijke toepassingen.

Er wordt wereldwijd gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van GoA4 ATO-systemen, maar met de stap in de richting van een oplossing die is goedgekeurd voor commerciële spoorwegactiviteiten is een nieuw fase bereikt in Automatic Train Operation. In Rusland zijn voor medio 2023 testritten gepland met een volledig autonoom rijdende reizigerstrein. Deze Lastochka-trein wordt op dit moment gebouwd door treinfabrikanten Siemens en Ural Locomotives.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Cargo en Railergy werken aan volautomatische GoA4 rangeerlocomotief | SpoorPro.nl
DB-Cargo locomotief

DB Cargo en Railergy werken aan volautomatische GoA4 rangeerlocomotief

Het Duitse bedrijf Railergy gaat in opdracht van spoorgoederenvervoerder DB Cargo een GoA4 retrofit-oplossing ontwikkelen voor rangeerlocomotieven. Met dit systeem aan boord kunnen de locomotieven volledig autonoom hun werk doen, dus zonder machinist aan boord. Eind 2024 moeten de operationele tests en goedkeuringen rond zijn. 

De tests zullen in eerste instantie worden gedaan met een bestaande dieselhydraulische locomotief van de serie 296 (V 90). Maar de uiteindelijke toelating voor GoA4 operatie zal naar verwachting worden geïmplementeerd op een moderne hybride locomotief.

Geen balises

Het in Augsburg gevestigde Railergy is gespecialiseerd in het achteraf inbouwen van boordsystemen voor positionering en bediening op afstand. Het bedrijf heeft een modulair retrofit TCMS (Train Control and Management System) voor bestaande voertuigen in het assortiment, waardoor het mogelijk is om ook oude locomotieven en treinstellen uit te rusten met interfaces voor ATO, ETCS en andere digitale systemen.

De belangrijkste functies van het systeem zijn de positiebepaling van de locomotief op het rangeerterrein, de aansturing van aandrijving en remmen, het bewaken van snelheid en actieradius en het detecteren van obstakels en seinen. Voor de positiebepaling van de locomotief maakt het systeem geen gebruik van baaninstallaties zoals balises.

In plaats daarvan signaleert het systeem de bewegingen van het voertuig met behulp van de sensoren in een IMU, (inertial measurement unit) en vergelijkt deze voortdurend met de infrastructuurkaart en bekende oriëntatiepunten zoals seinen en gebouwen. Op die manier wordt een relatief grove (circa 3 meter), maar volgens DB betrouwbare positionering bereikt. Nauwkeurige positionering wordt gedaan via GNSS (Global Navigation Satelite System) dat een nauwkeurigheid heeft van circa 0,5 meter.

Kunstmatige intelligentie

Obstakel- en signaaldetectie werkt volgens hetzelfde concept: objecten worden gedetecteerd met behulp van meet- en evaluatieprocedures zonder kunstmatige intelligentie. Om de productiviteit te verhogen, wordt parallel een op AI gebaseerd systeem gebruikt. Door de op AI gebaseerde functionaliteit continu te monitoren via objectdetectie, wordt goedkeuring bereikt. Binnen het project wordt ook gewerkt aan de ontwikkeling van validatie- en testprocedures voor de AI-onderdelen van de software. Op dit moment zijn er nog geen erkende goedkeuringsprocessen beschikbaar voor dergelijke toepassingen.

Er wordt wereldwijd gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van GoA4 ATO-systemen, maar met de stap in de richting van een oplossing die is goedgekeurd voor commerciële spoorwegactiviteiten is een nieuw fase bereikt in Automatic Train Operation. In Rusland zijn voor medio 2023 testritten gepland met een volledig autonoom rijdende reizigerstrein. Deze Lastochka-trein wordt op dit moment gebouwd door treinfabrikanten Siemens en Ural Locomotives.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.