Monitoringsysteem, ATB Vv

‘Nationale spoorbeveiligingssystemen kunnen nog 5 à 10 jaar mee’

De overgang van nationale treinbeveiligingssystemen als ATB naar ERTMS kan eenvoudiger, sneller en goedkoper wanneer meer leveranciers kunnen beschikken over de technische specificaties en de broncodes van de bestaande systemen. Dat zegt Stanislas Pinte, directeur van The Signalling Company in de uitzending van SpoorProTV.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “‘Nationale spoorbeveiligingssystemen kunnen nog 5 à 10 jaar mee’”

A C F Sierts|29.04.21|11:28

Wat mij bij het lezen van dit artikel nog wel het meest verbijstert, is dat het vrijgeven van de ontwikkelspecificaties voor de Class B systems al in december 2007 had moeten gebeuren. Ja u leest het goed: december 2007!! Zie de ‘Commission Decision’ dd 28/III/2006 aangaande TSI conventional rail, doc-id C(2006)964, artikel 5.

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat dit in april 2021 nog steeds niet het geval is??? Zitten ze daar in Brussel te slapen? Klassiek gevalletje ambtelijk ‘kastje-muur’?

A C F Sierts|29.04.21|13:49

Overigens (maar zeker niet terzijde!) lijkt het mij op zijn zachtst gezegd “niet zo heel erg handig” om te spreken over ‘apps’. Dit suggereert een manier van applicatie-ontwikkeling & beheer die niet past bij veiligheidskritieke systemen.

Beter is om te spreken over ‘Proven-Safe-Applications’, kortheidshalve PS-apps, of nog korter PSapps. Daarmee maak je een messcherp onderscheid tussen enerzijds gewone’ huis-tuin-en-keuken’ ICT-applicaties EN veiligheidskritieke ICT-applicaties. Wel zo helder!

Illya Vaes|29.04.21|14:06

STM = _Specific_ Transmission Module (niet Special)

A C F Sierts|29.04.21|19:57

Een nog veel crucialere correctie betreft de titel: het gaat niet om een *spoor*beveiligingssysteem, maar om een *trein*beinvloedingsstelsel. Dat is absoluut essentieel.

Spoorbeveiliging zit in de infra: daarmee wordt railinfrastructuurruimte (spoor, wissels, spoorwegovergangen, spoorbruggen, werkzones etc) beveiligd tbv de verschillende gebruikers (treinen, rangeerbewegingen, passanten, kruisend scheepvaartverkeer etc).
Technisch: stationsbeveiliging, blokstelsel en ‘interlocking’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nationale spoorbeveiligingssystemen kunnen nog 5 à 10 jaar mee’ | SpoorPro.nl
Monitoringsysteem, ATB Vv

‘Nationale spoorbeveiligingssystemen kunnen nog 5 à 10 jaar mee’

De overgang van nationale treinbeveiligingssystemen als ATB naar ERTMS kan eenvoudiger, sneller en goedkoper wanneer meer leveranciers kunnen beschikken over de technische specificaties en de broncodes van de bestaande systemen. Dat zegt Stanislas Pinte, directeur van The Signalling Company in de uitzending van SpoorProTV.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “‘Nationale spoorbeveiligingssystemen kunnen nog 5 à 10 jaar mee’”

A C F Sierts|29.04.21|11:28

Wat mij bij het lezen van dit artikel nog wel het meest verbijstert, is dat het vrijgeven van de ontwikkelspecificaties voor de Class B systems al in december 2007 had moeten gebeuren. Ja u leest het goed: december 2007!! Zie de ‘Commission Decision’ dd 28/III/2006 aangaande TSI conventional rail, doc-id C(2006)964, artikel 5.

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat dit in april 2021 nog steeds niet het geval is??? Zitten ze daar in Brussel te slapen? Klassiek gevalletje ambtelijk ‘kastje-muur’?

A C F Sierts|29.04.21|13:49

Overigens (maar zeker niet terzijde!) lijkt het mij op zijn zachtst gezegd “niet zo heel erg handig” om te spreken over ‘apps’. Dit suggereert een manier van applicatie-ontwikkeling & beheer die niet past bij veiligheidskritieke systemen.

Beter is om te spreken over ‘Proven-Safe-Applications’, kortheidshalve PS-apps, of nog korter PSapps. Daarmee maak je een messcherp onderscheid tussen enerzijds gewone’ huis-tuin-en-keuken’ ICT-applicaties EN veiligheidskritieke ICT-applicaties. Wel zo helder!

Illya Vaes|29.04.21|14:06

STM = _Specific_ Transmission Module (niet Special)

A C F Sierts|29.04.21|19:57

Een nog veel crucialere correctie betreft de titel: het gaat niet om een *spoor*beveiligingssysteem, maar om een *trein*beinvloedingsstelsel. Dat is absoluut essentieel.

Spoorbeveiliging zit in de infra: daarmee wordt railinfrastructuurruimte (spoor, wissels, spoorwegovergangen, spoorbruggen, werkzones etc) beveiligd tbv de verschillende gebruikers (treinen, rangeerbewegingen, passanten, kruisend scheepvaartverkeer etc).
Technisch: stationsbeveiliging, blokstelsel en ‘interlocking’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.