Kijfhoek

Heuvelsysteem Kijfhoek tot 1 april 2024 buiten werking

Er wordt in elk geval tot 1 april 2024 'old skool' met locomotieven gerangeerd op de Kijfhoek. Shutterstock

Op goederenemplacement Kijfhoek gaan ze terug in de tijd. Noodgedwongen. Er kan namelijk niet geheuveld worden en dus moet er ‘ouderwets’ met locomotieven gerangeerd worden. Het heuvelsysteem raakte half september onklaar doordat de ‘machinekamer’ onder water was gelopen. Inmiddels is duidelijk geworden dat het heuvelsysteem pas na 1 april 2024 weer in gebruik kan worden genomen. Dat meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Heuvelsysteem Kijfhoek tot 1 april 2024 buiten werking”

Marc Busio|13.10.23|11:19

Nog jarenlang een sterke beperking van het goederenvervoer over de Betuweroute naar Duitsland. Minimaal een half jaar lang een kreupel goederenemplacement in Kijfhoek. Dit bevestigt alleen maar wat we al decennialang weten: met het goederenvervoer per spoor zal het nooit meer wat worden. Ruim baan voor binnenvaart en wegtransport, want die maken hun beloftes tenminste wel waar zonder de belastingbetaler disproportioneel veel te kosten.

Cornelius Koelewijn|18.10.23|16:14

@ Marc Busio – De binnenvaart wordt rijkelijk gesubsidieerd omdat ze geen gebruikersheffing betalen. Het vrachtvervoer levert allerlei maatschappelijk onheil op dat niet in de prijs is verwerkt.
Hier is opnieuw sprake van prutswerk van ProRail – of AntiRail, PrutsRail of ProFail, zoals dit bedrijf in de goederensector wordt aangeduid.

Pat Rick|20.10.23|11:50

@Marc: het beroepsgoederenvervoer heeft Nederland erg geholpen, maar loopt tegen zijn grenzen aan. Kijk eens op de A15 en A67: ontzettend veel vracht en deze snelwegen lopen tegen hun maximale capaciteit, terwijl er nog meer containerterminals online komen in de komende jaren. Oplossing zal komen door groei van binnenvaart, spoor en extra wegcapaciteit. Dat laatste bijvoorbeeld door extra rij- of spitsstroken, hoewel de minister zich daar niet aan wil branden en afziet van extra wegaanleg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Heuvelsysteem Kijfhoek tot 1 april 2024 buiten werking | SpoorPro.nl
Kijfhoek

Heuvelsysteem Kijfhoek tot 1 april 2024 buiten werking

Er wordt in elk geval tot 1 april 2024 'old skool' met locomotieven gerangeerd op de Kijfhoek. Shutterstock

Op goederenemplacement Kijfhoek gaan ze terug in de tijd. Noodgedwongen. Er kan namelijk niet geheuveld worden en dus moet er ‘ouderwets’ met locomotieven gerangeerd worden. Het heuvelsysteem raakte half september onklaar doordat de ‘machinekamer’ onder water was gelopen. Inmiddels is duidelijk geworden dat het heuvelsysteem pas na 1 april 2024 weer in gebruik kan worden genomen. Dat meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Heuvelsysteem Kijfhoek tot 1 april 2024 buiten werking”

Marc Busio|13.10.23|11:19

Nog jarenlang een sterke beperking van het goederenvervoer over de Betuweroute naar Duitsland. Minimaal een half jaar lang een kreupel goederenemplacement in Kijfhoek. Dit bevestigt alleen maar wat we al decennialang weten: met het goederenvervoer per spoor zal het nooit meer wat worden. Ruim baan voor binnenvaart en wegtransport, want die maken hun beloftes tenminste wel waar zonder de belastingbetaler disproportioneel veel te kosten.

Cornelius Koelewijn|18.10.23|16:14

@ Marc Busio – De binnenvaart wordt rijkelijk gesubsidieerd omdat ze geen gebruikersheffing betalen. Het vrachtvervoer levert allerlei maatschappelijk onheil op dat niet in de prijs is verwerkt.
Hier is opnieuw sprake van prutswerk van ProRail – of AntiRail, PrutsRail of ProFail, zoals dit bedrijf in de goederensector wordt aangeduid.

Pat Rick|20.10.23|11:50

@Marc: het beroepsgoederenvervoer heeft Nederland erg geholpen, maar loopt tegen zijn grenzen aan. Kijk eens op de A15 en A67: ontzettend veel vracht en deze snelwegen lopen tegen hun maximale capaciteit, terwijl er nog meer containerterminals online komen in de komende jaren. Oplossing zal komen door groei van binnenvaart, spoor en extra wegcapaciteit. Dat laatste bijvoorbeeld door extra rij- of spitsstroken, hoewel de minister zich daar niet aan wil branden en afziet van extra wegaanleg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.