Oisterwijk station - gevaarlijke stoffen JB

‘Ministerie IenW moet risico’s gevaarlijke stoffen op spoor beperken’

Een goederentrein met gevaarlijke stoffen raast langs het perron van station Oisterwijk, gelegen aan de Brabantroute. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Volgens wetgeving moet het ministerie van IenW ingrijpen om risico’s met gevaarlijke stoffen op spoor te beperken. Dat blijkt uit juridisch onderzoek dat de provincie Zuid-Holland heeft laten uitvoeren. In bepaalde gevallen is zo’n ingreep zelfs verplicht. De provincie stelt op haar website bovendien: “De maximale risico’s die het spoorvervoer mag veroorzaken worden op de Brabantroute al jarenlang overschreden. Op deze route rijden goederentreinen grotendeels door stedelijk gebied, onder andere door Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven.” Daarmee neemt de provincie Zuid-Holland het op voor collega-provincie Noord-Brabant.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Ministerie IenW moet risico’s gevaarlijke stoffen op spoor beperken’”

asierts|08.03.23|10:06

Hup, aanpakken die gelijkvloerse overwegen ! Breda Westzijde richting Prinsenbeek spoor verhogen; Dorst, Gilse-Rijen, Boxtel alles met wegtunnels, Eindhoven Tongelse spoor omhoog. Hup hup, aan het werk ! Praatjes vullen geen veiligheidsgaten.

Cornelius Koelewijn|08.03.23|12:28

Misschien kan de provincie ZH zich meteen ook zo druk maken over al die giftrucks op de wegen?

Illya Vaes|08.03.23|12:52

En dat opheffen van overwegrisico’s dan ook betalen uit het wegenbudget want “de vervuiler betaalt”.

michael f. plas|08.05.23|14:43

veel te simplistisch, wegen waren er eerder dan het spoor dus deze redenatie past niet, de weg heeft recht van overpad, tenzij er een trein aankomt, dan is de weg even afgesloten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Ministerie IenW moet risico’s gevaarlijke stoffen op spoor beperken’ | SpoorPro.nl
Oisterwijk station - gevaarlijke stoffen JB

‘Ministerie IenW moet risico’s gevaarlijke stoffen op spoor beperken’

Een goederentrein met gevaarlijke stoffen raast langs het perron van station Oisterwijk, gelegen aan de Brabantroute. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Volgens wetgeving moet het ministerie van IenW ingrijpen om risico’s met gevaarlijke stoffen op spoor te beperken. Dat blijkt uit juridisch onderzoek dat de provincie Zuid-Holland heeft laten uitvoeren. In bepaalde gevallen is zo’n ingreep zelfs verplicht. De provincie stelt op haar website bovendien: “De maximale risico’s die het spoorvervoer mag veroorzaken worden op de Brabantroute al jarenlang overschreden. Op deze route rijden goederentreinen grotendeels door stedelijk gebied, onder andere door Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven.” Daarmee neemt de provincie Zuid-Holland het op voor collega-provincie Noord-Brabant.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Ministerie IenW moet risico’s gevaarlijke stoffen op spoor beperken’”

asierts|08.03.23|10:06

Hup, aanpakken die gelijkvloerse overwegen ! Breda Westzijde richting Prinsenbeek spoor verhogen; Dorst, Gilse-Rijen, Boxtel alles met wegtunnels, Eindhoven Tongelse spoor omhoog. Hup hup, aan het werk ! Praatjes vullen geen veiligheidsgaten.

Cornelius Koelewijn|08.03.23|12:28

Misschien kan de provincie ZH zich meteen ook zo druk maken over al die giftrucks op de wegen?

Illya Vaes|08.03.23|12:52

En dat opheffen van overwegrisico’s dan ook betalen uit het wegenbudget want “de vervuiler betaalt”.

michael f. plas|08.05.23|14:43

veel te simplistisch, wegen waren er eerder dan het spoor dus deze redenatie past niet, de weg heeft recht van overpad, tenzij er een trein aankomt, dan is de weg even afgesloten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.