
‘Ministerie IenW moet risico’s gevaarlijke stoffen op spoor beperken’
Volgens wetgeving moet het ministerie van IenW ingrijpen om risico’s met gevaarlijke stoffen op spoor te beperken. Dat blijkt uit juridisch onderzoek dat de provincie Zuid-Holland heeft laten uitvoeren. In bepaalde gevallen is zo’n ingreep zelfs verplicht. De provincie stelt op haar website bovendien: “De maximale risico’s die het spoorvervoer mag veroorzaken worden op de Brabantroute al jarenlang overschreden. Op deze route rijden goederentreinen grotendeels door stedelijk gebied, onder andere door Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven.” Daarmee neemt de provincie Zuid-Holland het op voor collega-provincie Noord-Brabant.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hup, aanpakken die gelijkvloerse overwegen ! Breda Westzijde richting Prinsenbeek spoor verhogen; Dorst, Gilse-Rijen, Boxtel alles met wegtunnels, Eindhoven Tongelse spoor omhoog. Hup hup, aan het werk ! Praatjes vullen geen veiligheidsgaten.
Misschien kan de provincie ZH zich meteen ook zo druk maken over al die giftrucks op de wegen?
En dat opheffen van overwegrisico’s dan ook betalen uit het wegenbudget want “de vervuiler betaalt”.
veel te simplistisch, wegen waren er eerder dan het spoor dus deze redenatie past niet, de weg heeft recht van overpad, tenzij er een trein aankomt, dan is de weg even afgesloten.