Een lange goederentrein op station Amersfoort

Negeert Nederland door de EU vereiste upgrades voor 740 meter goederentreinen?

Foto: Marieke van Gompel

Zal de spoorinfrastructuur van Nederland op tijd voldoen aan Europese afspraken die het rijden met 740 meter lange goederentreinen mogelijk maakt? Belangenorganisatie RailGood stelt dat de Nederlandse overheid een aanzienlijk begrotingstekort heeft dat de noodzakelijke netwerkupgrades kan vertragen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spreekt dit echter tegen en zegt dat in 2023 de eerste resultaten te verwachten zijn.

Goederentreinen rijden van 740 meter lang staan ​​al langer op het verlanglijstje van de Nederlandse spoorgoederensector. LTE Nederland reed in 2020 als eerste vervoerder met een 740 meter lange goederentrein in een pilotproject. In 2021 kreeg de onderneming toestemming om met langere treinen te laten rijden.

De mogelijkheid bestaat, maar het Nederlandse spoornetwerk kan capaciteit niet aan als meer spoorvervoerders met langere treinen willen rijden. Er is behoefte aan netwerkupgrades om het gebruik ervan te vergemakkelijken, wat investeringen vereist. Hier wordt het ingewikkeld.

Half miljard begrotingstekort

RailGood deelde op 25 maart mee dat de Nederlandse overheid “vergat een budget te regelen voor upgrades van het spoorwegnet in Nederland om een ​​treinlengte van 740 meter mogelijk te maken, wat een Europese verplichting is om uiterlijk in 2030 aan te voldoen”. De belangenorganisatie vermeldde ook dat “er een begrotingstekort is van een half miljard euro, mede doordat het investeringsprogramma PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) zoveel heeft geïnvesteerd in reizigersspoorprojecten dat er geen rekening mee is gehouden dat de spoornet moet geschikt worden voor een goederentreinlengte van 740 meter”.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spreekt deze opvatting tegen. Een woordvoerder zei dat “dit niet waar is”. “ProRail, de Nederlandse spoorbeheerder, heeft onderzocht welke maatregelen nodig zijn om het Nederlandse spoornet geschikt te maken voor een treinlengte van 740 meter. Geschat wordt dat de investeringen in totaal tussen de 0,5 en 1 miljard euro bedragen. Dit betekent echter niet dat er een begrotingstekort is. ProRail moet eerst bepalen of alle maatregelen inderdaad nodig zijn. ProRail onderzoekt momenteel de prioritaire projecten en we verwachten de resultaten in 2023.”

Wat betreft het feit dat upgrades van de infrastructuur voor goederenvervoer per spoor vertraging oplopen door de focus op passagiersvervoer, klopt ook niet volgens het ministerie. “Dit onderwerp wordt niet verwaarloosd. Nederland investeert in 740 meter treinlengte. We proberen investeringen op elkaar af te stemmen, bijvoorbeeld binnen het PHS-programma. Technisch gezien kunnen de huidige rails een treinlengte van 740 meter aan. Er zijn echter meer opstel- en wachtsporen nodig, dus als er een probleem is met een langere trein, heeft dit geen invloed op het overige verkeer. Op dit moment is de capaciteit voor treinen van 740 meter dus beperkt. Met het realiseren van gesynchroniseerde investeringen zal de capaciteit voor langere treinen toenemen.”

TENT-kernnetwerk

De trajecten die uiterlijk in 2030 aan de Europese verplichting om 740 meter treinlengte mogelijk te maken moeten voldoen, zijn benoemd in het zogenoemde TEN-T-kernnetwerk. Dat zijn bijvoorbeeld de Betuweroute (al geschikt), de route Amsterdam – Oldenzaal/Bad Bentheim (nog niet geschikt) en de route Rotterdam – Antwerpen (nog niet geschikt).

Volgens de woordvoerder is het mogelijk voor een lidstaat om van de verplichting af te wijken “als de investering in termen van kosten en baten onvoldoende oplevert en niet voldoende middelen op de begroting beschikbaar heeft”. Voor Nederland is dit volgens haar nog onduidelijk. Ze wijst erop dat de Brabantroute voor het spoorgoederenvervoer van groot belang is, maar geen onderdeel uitmaakt van het kernnetwerk. “Deze route behoort wel tot het in TEN-T benoemde uitgebreide netwerk, waarvoor de verplichting van 740 meter treinlengte pas in 2050 geldt.”

Dit artikel is eerder verschenen bij zustervakblad RailFreight.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nikos Papatolios

1 reactie op “Negeert Nederland door de EU vereiste upgrades voor 740 meter goederentreinen?”

Illya Vaes|12.04.22|12:06

Sterk staaltje ambtelijk / politiek naar gewenste uitkomst toe praten: “ProRail […] heeft onderzocht welke maatregelen nodig zijn” en vervolgens “ProRail moet eerst bepalen of alle maatregelen inderdaad nodig zijn”. Dat hadden ze net bepaald!
Kortom, wij ambtenaren / politici hebben het geld er niet voor (over) dus je ziet maar hoe je het met minder doet. Hoezo oude bestuurscultuur?
Alles is makkelijker als je er géén verstand van hebt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.