landscape-nature-mountain-sky-track-road-1270312-pxhere.com_-scaled

‘Spoorgoederenvervoer ontbreekt in Europees actieplan’

De Europese Commissie publiceerde vlak voor de kerst een actieplan om het langeafstands- en grensoverschrijdend treinverkeer voor reizigers te stimuleren. Zo’n plan is ook nodig voor het goederenvervoer per spoor, vindt UIRR. Volgens de branchevereniging voor gecombineerd transport zijn er veel overeenkomsten tussen beide soorten van spoorvervoer, maar ligt de focus nu alleen op het personenvervoer.

“De twee schijnbaar tegenstrijdige gebieden van passagiersvervoer per spoor en goederenvervoer per spoor zouden integraal moeten worden aangepakt, en niet op een eenzijdige manier vanuit het perspectief van slechts één van de twee belanghebbende partijen zoals voorgesteld in het actieplan”, aldus de UIRR.

Reizigersvervoer krijgt van oudsher prioriteit in de EU, tot grote ontsteltenis van de spoorgoederensector. De uitdagingen waarmee de sectoren worden geconfronteerd, zijn zeer vergelijkbaar, merkt de UIRR op na het lezen van het actieplan. “De Europese sector van het gecombineerd vervoer over de weg en het spoor verzoekt om een ​​soortgelijk actieplan om het langeafstands- en grensoverschrijdende goederenvervoer per spoor aan te pakken.”

Uitdagingen spoorgoederenvervoer

De uitdagingen van intermodaal verkeer in Europa kunnen volgens de UIRR als volgt worden samengevat:

  • Het spoor wordt niet optimaal benut, terwijl het benutten van dit potentieel een kwestie van urgentie is om de ambitieuze doelstellingen van de verdubbeling van het marktaandeel zoals vastgelegd in de  Europese Mobiliteitsstrategie te halen.
  • De intermodale spoordiensten kunnen niet op het gewenste niveau en de kwaliteit worden uitgevoerd omdat de lidstaten geen volledig regelgevingskader van de Europese Unie hebben.
  • Het gebrek aan machinisten en geschoold spoorwegpersoneel belemmert het dienstenaanbod en de kwaliteitsprestaties van grensoverschrijdend goederenvervoer over lange afstanden.
  • Hoge en verschillende gebruiksvergoedingen en toeslagen, zijn een beslissende kostenfactor, aangezien intermodale treinen vaak extra worden aangerekend vanwege hun lengte, brutogewicht en vereiste laadprofiel.
  • Een gelijk speelveld met andere modaliteiten ontbreekt vooralsnog. Dit ondermijnt het concurrentievermogen en zou kunnen worden gecompenseerd met terugbetaling van gebruikersvergoeding om onbetaalde externe kosten van concurrerende modaliteiten te compenseren.

De oplossingen

Een van de oplossingen die de brancheorganisatie voorstelt, is een optimaal capaciteitsbeheer, waarbij rekening wordt gehouden met alle relevante elementen voor zowel het passagiers- als het vrachtverkeer. “Een optimaal capaciteitsbeheer moet gebaseerd zijn op de sociaaleconomische kosten-batenanalysemethode die wordt voorgesteld in het onlangs gepubliceerde voorstel van de Commissie over de herziening van de TEN-T-verordening. De spoorweginfrastructuur is bij uitstek geschikt voor het vervoer van zware vracht, zoals 740 meter lange goederentreinen van 2.000 ton, die beter zouden moeten worden benut voor de samenleving, het klimaat, milieu en de economie”, aldus UIRR-voorzitter Ralf-Charley Schultze.

Investeren in rollend materieel

Wat ook nodig is, is een grote investering door de sector in rollend materieel, voegt de UIRR toe. “Dit moet evenzeer worden ondersteund door financieringsprogramma’s in het geval van grensoverschrijdend goederenvervoer per spoor, zoals voorgesteld voor reizigersvervoer.”

Volgens UIRR zijn bijna negen van de tien intermodale goederentreinen grensoverschrijdende treinen, terwijl in totaal ongeveer elke tweede Europese goederentrein minstens één binnengrens tussen lidstaten van de Europese Unie passeert. In 2020 legden intermodale goederentreinen een gemiddelde afstand van 921 kilometer per trein af. UIRR roept de Commissie daarom op om ook een ​​actieplan voor langeafstands- en grensoverschrijdend spoorgoederenvervoer op te stellen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.