Robothond Spot vooral handig bij onduidelijke incidentmeldingen

ProRail onderzoekt net als NS wat de mogelijke toepassingen kunnen zijn van de robothond Spot. Met dat doel in het achterhoofd werd onlangs een proef gedaan in de haven van Rotterdam. Of, en zo ja, tot welke inzet van Spot het komt, hangt af van de samenwerking met partijen als ingenieursbureau Antea Group en of er een sluitende businesscase te maken valt. Henny Kennedy van ProRail ziet in ieder geval meer toepassingen dan alleen bij incidentenbestrijding, zegt hij in de uitzending van SpoorProTV.

Kennedy krijgt bijval van Henk-Jan Schuurman van Antea Group, die samen met Kennedy bij de proeven in de haven aanwezig was. Daar liep Spot – in eerste instantie wat onwennig – over de spoorballast en tussen de wagons. Daar kan de robothond onder meer wagonnummers aflezen en duidelijk maken wat de lading is. Ook kan Spot met meetapparatuur een gevarenzone ingestuurd worden of autonoom routes lopen naar vooraf bedachte punten. “Dat scheelt mankracht, tijd en geld”.

De proeven vonden onlangs plaats op Emplacement IJsselmonde en Kijfhoek. “Spot liet in de regen en kou in ieder geval zien hoe robust hij is”, vult Kennedy aan.

Incidentenbestrijding

Hoewel een robothond van pas kan komen bij incidentenbestrijding, is het vooralsnog niet de gedroomde oplossing. “Als er ergens een tankwagen lekt, dan moeten er zo snel mogelijk mensen naartoe. Zoiets moet gelijk opgelost worden en dan draagt de fysieke verkenning direct bij aan de afhandeling”.

Kennedy ziet eerder een toepassing bij meldingen waarbij het niet direct duidelijk is wat er aan de hand is. “Stel er komt een melding van stank. Dan kan er mogelijk sprake zijn van een giftige stof. In dat geval kan Spot, mits voorzien van de juiste apparatuur, een oplossing zijn”.

Andere zaken die naar voren kwamen tijdens de tests, waren onder meer de kwaliteit van de camera. “Dat maakt inzoomen tot op groot detail mogelijk. Je kan ermee de bovenleiding inspecteren of een afzonderlijke schroef onder de loep nemen”, aldus Schuurman. Kennedy zegt dan ook dat er mogelijkheden zijn voor de inzet van Spot buiten de incidentenbestrijding, zoals asset management bijvoorbeeld. Welke mogelijkheden er zijn, wordt gedeeld binnen de organisatie.

Bekijk hier het interview met Henny Kennedy en Henk-Jan Schuurman:

Eerlijkere steekproeven

Een van die mogelijke toepassingen is de steekproef die ProRail doet op het Wagen Lading Informatie Systeem (W-LIS). Dat gebeurt met mensen tussen het spoor. Om dat zo veilig mogelijk te doen, vinden die steekproeven bij daglicht plaats.

“We hebben van goederenvervoerders vernomen dat ze graag zien dat die steekproeven representatiever en eerlijker worden. Dat betekent dat je ze ook tijdens de nachtelijke uren zou moeten doen. Dat zijn we met hen eens, alleen ligt dat op het moment lastig omdat je dan je mensen blootstelt aan risicovolle situaties. Kortom, we moeten nadenken over hoe belangrijk het is, hoeveel het waard is en of Spot een oplossing kan zijn. Het moet een sluitende businesscase zijn.”

Dat moet volgens Kennedy en Schuurman de komende jaren duidelijk worden. Laatstgenoemde zegt dat Spot een belangrijke rol kan spelen in het verzamelen van data, die een bedrijf als Antea Group vervolgens van informatie kan voorzien, waar een partij als ProRail wat mee kan.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.