835 meter lange goederentrein

Europese goedkeuring voor verhoging van compensatie voor spoorgebruik Duitsland

De Europese Commissie heeft deze maand groen licht gegeven voor het Duitse plan om de compensatie die goederenvervoerders kunnen krijgen bij gebruik van het spoor, te verhogen. Daarmee komt de compensatie die goederenvervoerders tegemoet kunnen zien uit op maximaal 98 procent. Het jaarlijks voor dit doel beschikbare bedrag wordt opgeschroefd van 350 naar 567 miljoen euro.

In 2018, toen de commissie de eerste versie van het Duitse plan om een ‘modal shift’ naar het spoor naar het spoor te faciliteren goedkeurde, werd een compensatie van maximaal 45 procent afgesproken. De Europese Commissie rekent erop dat nu goederenvervoerders minder kwijt zijn aan het gebruik van het Duitse spoor, dit in lagere prijzen voor de klanten zal resulteren.

Compensatieregeling

De ERFA, de European Rail Freight Association, gaf eerder al aan dat een dergelijke compensatieregeling de meest effectieve manier om de spoorgoederenvervoerders op een eerlijke en transparante manier tegemoet te komen.

In 2018 besloot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om tot 2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro vrijmaken om de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenvervoerders te verlagen. Door de impact van de coronacrisis hebben inmiddels meer landen naar dit middel gegrepen.

In maart maakte de Belgische regering bekend dat het tot 30 juni een verlaagd tarief voor goederentreinen zou hanteren. Bovendien komen de annulerings- en reserveringskosten te vervallen. De steunregeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021. Oostenrijk, Luxemburg en Frankrijk hadden reeds afstand van de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenondernemingen van gedaan.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.