Havenspoorlijn Rotterdam

Sweco en ProRail lichten vervanging treindetectiesysteem op Havenspoorlijn toe

De komende jaren wordt in de haven van Rotterdam op de Havenspoorlijn het huidige treindetectiesysteem van spoorstroomlopen vervangen door assentellers. Tijdens RailTech Europe gaven opdrachtgever ProRail en ingenieursbureau Sweco een toelichting op het project. In de uitzending van SpoorProTV werd hierop teruggeblikt.

De vervanging van het treindetectiesysteem op de Havenspoorlijn is bepaald geen eenvoudige klus. Dat komt allereerst door de omvang van het project. Op meer dan 1.000 secties van de 50 kilometer lange Havenspoorlijn moeten ruim 1.500 assentellers worden geplaatst met 100 bijbehorende computersysteemkasten.

Daarvoor is meer dan 150 kilometer aan graafwerk voor kabels en leidingen nodig, aldus Ben van Hooijdonk, projectmanager bij ProRail. Daarnaast krijgt het projectteam te maken met uitdagende omgevingsfactoren, zoals de harde wind en een combinatie van zand en zout.

Nieuw type assenteller

Het huidige treindetectiesysteem van spoorstroomlopen is aan vervanging toe. Niet alleen nadert het systeem het einde van zijn levensduur, maar er zijn tevens al jaren problemen met de treindetectie, zegt Van Hooijdonk.

“Door de omgevingsfactoren zoals zout en zand is roest ontstaan. Daarvoor zou er eigenlijk flink gereden worden, maar in de haven staat juist veel materieel opgesteld. Hierdoor kun je niet met treinen heen en weer rijden. En als de detectie niet goed functioneert, heb je geen optimaal inzicht in beschikbaarheid van het spoor.”

Voor het project wordt een nieuw type assenteller van systeemleverancier Thales geïnstalleerd. Deze GAST-NL-assentellers zijn weliswaar al eens toegepast in Nederland – ze zijn eerder gebruikt bij projecten in Groningen en Zwolle – maar nog nooit op grote schaal geïnstalleerd zoals in de haven van Rotterdam het geval zal zijn.

Alle data in digitale omgeving beschikbaar

De aanbesteding voor het project is gedaan op basis van een functiewijzigingsproject in plaats van een een vervangingsproject, omdat ProRail de componenten niet een op een kan gaan vervangen. Bovendien zullen de ontwerpkeuzes die worden gemaakt straks voor de hele haven spoorlijn gaan gelden.

De opdracht werd binnen gesleept door Sweco. Daarbij gaf het plan van aanpak volgens Erik ter Brake, projectleider afdeling Rail bij Sweco Nederland, de doorslag. “Zo hebben we alle operationele processen geïdentificeerd en geanalyseerd in een zogeheten ‘operational concept description’. Vervolgens zijn deze zaken uitgewerkt tot technische oplossingen in ons ‘system architecture-document’. Op deze manier kunnen we een uniforme aanpak kiezen voor de gehele spoorlijn.”

Ook de aandacht voor innovatieve samenwerkingsvormen sprak aan. “We zijn risicogestuurd omgegaan met de omvang van het gebied. Daarnaast is verzamelde data vastgelegd in een makkelijk bruikbare digitale omgeving, die voor iedereen binnen projectteam toegankelijk is”, aldus Ter Brake.

Bekijk hier het de toelichting van ProRail en Sweco terug:

Concept voor perceel 1 is afgerond

Het project is opgedeeld in vier percelen. Het concept voor perceel 1 is inmiddels afgerond, licht Ter Brake toe. Dat betreft alle sporen op de Maasvlakte. “We gaan nu aan de slag met het railverkeerstechnisch ontwerp, gevolgd door het detail- en uitvoeringsontwerp, waarna de realisatie van perceel 1 plaatsvindt.

Naast het werk aan perceel 1 zijn er nog een aantal technische uitdagingen die opgelost moeten worden, zegt Ter Brake. Deze uitdagingen hebben te maken met storingsherstel, onderhoudswerkzaamheden en het langdurig opgesteld staan van materieel op de opstelsporen. “Dat zullen we voor percelen twee, drie en vier op moeten zien te lossen.”

Het streven is om voor eind 2022 het nieuwe detectiesysteem in perceel 1 te hebben geïnstalleerd.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “Sweco en ProRail lichten vervanging treindetectiesysteem op Havenspoorlijn toe”

Jan-Willem van der Linden|25.04.21|11:39

Ik ben redelijk bekend in het haven gebied, en ken ook met beide detectie-systemen, ken ook de omstandigheden heel goed.
ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.
Ik persoonlijk vind dat assen-tellers aan zich, geen beveiliging-systeem is, het is meer een extra-toevoeging aan trein-beveiliging-systemen.
Maar goed, mijn ervaring op nieuwe plannen is dat ze erg vaak niet doordacht zijn, opnieuw het wiel uitvinden is zonde van de tijd.
Ik zal de ontwikkelingen zeker volgen.

Succes

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Sweco en ProRail lichten vervanging treindetectiesysteem op Havenspoorlijn toe | SpoorPro.nl
Havenspoorlijn Rotterdam

Sweco en ProRail lichten vervanging treindetectiesysteem op Havenspoorlijn toe

De komende jaren wordt in de haven van Rotterdam op de Havenspoorlijn het huidige treindetectiesysteem van spoorstroomlopen vervangen door assentellers. Tijdens RailTech Europe gaven opdrachtgever ProRail en ingenieursbureau Sweco een toelichting op het project. In de uitzending van SpoorProTV werd hierop teruggeblikt.

De vervanging van het treindetectiesysteem op de Havenspoorlijn is bepaald geen eenvoudige klus. Dat komt allereerst door de omvang van het project. Op meer dan 1.000 secties van de 50 kilometer lange Havenspoorlijn moeten ruim 1.500 assentellers worden geplaatst met 100 bijbehorende computersysteemkasten.

Daarvoor is meer dan 150 kilometer aan graafwerk voor kabels en leidingen nodig, aldus Ben van Hooijdonk, projectmanager bij ProRail. Daarnaast krijgt het projectteam te maken met uitdagende omgevingsfactoren, zoals de harde wind en een combinatie van zand en zout.

Nieuw type assenteller

Het huidige treindetectiesysteem van spoorstroomlopen is aan vervanging toe. Niet alleen nadert het systeem het einde van zijn levensduur, maar er zijn tevens al jaren problemen met de treindetectie, zegt Van Hooijdonk.

“Door de omgevingsfactoren zoals zout en zand is roest ontstaan. Daarvoor zou er eigenlijk flink gereden worden, maar in de haven staat juist veel materieel opgesteld. Hierdoor kun je niet met treinen heen en weer rijden. En als de detectie niet goed functioneert, heb je geen optimaal inzicht in beschikbaarheid van het spoor.”

Voor het project wordt een nieuw type assenteller van systeemleverancier Thales geïnstalleerd. Deze GAST-NL-assentellers zijn weliswaar al eens toegepast in Nederland – ze zijn eerder gebruikt bij projecten in Groningen en Zwolle – maar nog nooit op grote schaal geïnstalleerd zoals in de haven van Rotterdam het geval zal zijn.

Alle data in digitale omgeving beschikbaar

De aanbesteding voor het project is gedaan op basis van een functiewijzigingsproject in plaats van een een vervangingsproject, omdat ProRail de componenten niet een op een kan gaan vervangen. Bovendien zullen de ontwerpkeuzes die worden gemaakt straks voor de hele haven spoorlijn gaan gelden.

De opdracht werd binnen gesleept door Sweco. Daarbij gaf het plan van aanpak volgens Erik ter Brake, projectleider afdeling Rail bij Sweco Nederland, de doorslag. “Zo hebben we alle operationele processen geïdentificeerd en geanalyseerd in een zogeheten ‘operational concept description’. Vervolgens zijn deze zaken uitgewerkt tot technische oplossingen in ons ‘system architecture-document’. Op deze manier kunnen we een uniforme aanpak kiezen voor de gehele spoorlijn.”

Ook de aandacht voor innovatieve samenwerkingsvormen sprak aan. “We zijn risicogestuurd omgegaan met de omvang van het gebied. Daarnaast is verzamelde data vastgelegd in een makkelijk bruikbare digitale omgeving, die voor iedereen binnen projectteam toegankelijk is”, aldus Ter Brake.

Bekijk hier het de toelichting van ProRail en Sweco terug:

Concept voor perceel 1 is afgerond

Het project is opgedeeld in vier percelen. Het concept voor perceel 1 is inmiddels afgerond, licht Ter Brake toe. Dat betreft alle sporen op de Maasvlakte. “We gaan nu aan de slag met het railverkeerstechnisch ontwerp, gevolgd door het detail- en uitvoeringsontwerp, waarna de realisatie van perceel 1 plaatsvindt.

Naast het werk aan perceel 1 zijn er nog een aantal technische uitdagingen die opgelost moeten worden, zegt Ter Brake. Deze uitdagingen hebben te maken met storingsherstel, onderhoudswerkzaamheden en het langdurig opgesteld staan van materieel op de opstelsporen. “Dat zullen we voor percelen twee, drie en vier op moeten zien te lossen.”

Het streven is om voor eind 2022 het nieuwe detectiesysteem in perceel 1 te hebben geïnstalleerd.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “Sweco en ProRail lichten vervanging treindetectiesysteem op Havenspoorlijn toe”

Jan-Willem van der Linden|25.04.21|11:39

Ik ben redelijk bekend in het haven gebied, en ken ook met beide detectie-systemen, ken ook de omstandigheden heel goed.
ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.
Ik persoonlijk vind dat assen-tellers aan zich, geen beveiliging-systeem is, het is meer een extra-toevoeging aan trein-beveiliging-systemen.
Maar goed, mijn ervaring op nieuwe plannen is dat ze erg vaak niet doordacht zijn, opnieuw het wiel uitvinden is zonde van de tijd.
Ik zal de ontwikkelingen zeker volgen.

Succes

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.