Emplacement spoor, foto: ProRail

‘Rangeren op emplacementen Lage Zwaluwe en Roosendaal ook mogelijk zonder ERTMS’

De infrastructuur van het ERTMS-baanvak tussen Kijfhoek en Roosendaal wordt zo ingericht dat rangeerlocomotieven op de emplacementen in Lage Zwaluwe en Roosendaal voorlopig kunnen blijven rangeren zonder ERTMS. Het voordeel hiervan is dat oude rangeerlocomotieven niet direct hoeven worden omgebouwd, zegt programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts.

Het programma ERTMS heeft hiervoor gekozen, omdat het baanvak Kijfhoek en Roosendaal het eerste ERTMS-baanvak is dat in 2027 moet worden opgeleverd. “We hebben dit besluit genomen om de tijdsdruk weg te halen voor de ombouw van de oude rangeerlocomotieven.”

Een tweede reden om hiervoor te kiezen is volgens Knopperts dat er binnen het programma nog geen besluit is genomen over de wijze van rangeren met ERTMS level 2. Ook is er nog geen Europese geharmoniseerde oplossing. We zien dat er per land andere keuzes worden gemaakt. “Als je bijvoorbeeld geduwd gaat rangeren, dan zit de balise-opnemer achterop. Dan kan de locomotief de ERTMS-balises niet tijdig lezen. Het programma werkt momenteel aan oplossingen voor dit vraagstuk.”

Hele sector bezig met ERTMS

De ERTMS-programmadirecteur wijst er verder op dat er een doorbraak is voor de goederenlocomotieven voor de ‘long haul’ (lange afstanden). Daar staan 145 locomotieven van 8 materieeleigenaren in opdracht bij ERTMS-leveranciers om een upgrade te krijgen van Baseline 2 naar Baseline 3. “Daarvoor wordt gebruikgemaakt van een subsidieregeling waarbij het grootste deel van de kosten wordt gedekt.”

Ook goed nieuws is volgens Knopperts dat Arriva 36 treinen in opdracht heeft bij Stadler om te worden omgebouwd. De aanbesteding voor de VIRM van NS loopt op dit moment nog. Hij wijst erop dat Siemens en Thales de dialoogfase zijn ingegaan voor de aanbesteding voor het Central Safety Systeem (CSS) ERTMS, voor de installatie van het spoorbeveiligingssysteem in de spoorinfrastructuur.

En er zijn 18 voorstellen geselecteerd voor de aanbesteding ASAP ERTMS, waarin de spoorbeheerder de markt vraagt om met ideeën te komen voor een versnelde uitrol van het beveiligingssysteem ERTMS. “We zijn trots op de voortgang en dat de hele sector nu bezig is met ERTMS.”

Gele en zwarte vloot

Voor de gele en zwarte vloot, respectievelijk de werktreinen en het historisch materieel, is het programma nog op zoek naar de juiste oplossing. De kosten van de eerder genoemde oplossing ‘ETCS-Light’ vallen volgens de programmadirecteur hoger uit, waardoor het initiatief verder tegen het licht moet worden gehouden. ETCS-light is kostentechnisch aantrekkelijker als er schaalvergroting is. Dus het is volgens Knopperts niet alleen nodig om de Nederlandse gele vloot hiermee uit te rusten, maar ook de zwarte vloot en ook spoorwegmaterieel in het buitenland. ETCS-Light is een mobiele installatie die in een locomotief geplaatst kan worden.

Hij pleit ervoor dat Europese landen samen optrekken in de ontwikkeling van ETCS-light. “Het is een vrij dure oplossing met een best groot risicoprofiel. Als wij dit zelf verder ontwikkelen dan hebben we een Nederlands unicaat, waarvan je je kunt afvragen of dit de juiste oplossing is. Mensen die internationaal werken hebben daar niet zoveel aan. De weg vooruit is als meerdere landen hieraan meewerken.”

ERTMS-directeur Wim Knopperts en migratiemanager Ketenbeheer ERTMS Hella van Veen geven op 30 maart een presentatie tijdens RailTech Europe. Bekijk het programma van de Main Stage op de website van RailTech Europe.

Lees ook:

RailTech Europe banner

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rangeren op emplacementen Lage Zwaluwe en Roosendaal ook mogelijk zonder ERTMS’ | SpoorPro.nl
Emplacement spoor, foto: ProRail

‘Rangeren op emplacementen Lage Zwaluwe en Roosendaal ook mogelijk zonder ERTMS’

De infrastructuur van het ERTMS-baanvak tussen Kijfhoek en Roosendaal wordt zo ingericht dat rangeerlocomotieven op de emplacementen in Lage Zwaluwe en Roosendaal voorlopig kunnen blijven rangeren zonder ERTMS. Het voordeel hiervan is dat oude rangeerlocomotieven niet direct hoeven worden omgebouwd, zegt programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts.

Het programma ERTMS heeft hiervoor gekozen, omdat het baanvak Kijfhoek en Roosendaal het eerste ERTMS-baanvak is dat in 2027 moet worden opgeleverd. “We hebben dit besluit genomen om de tijdsdruk weg te halen voor de ombouw van de oude rangeerlocomotieven.”

Een tweede reden om hiervoor te kiezen is volgens Knopperts dat er binnen het programma nog geen besluit is genomen over de wijze van rangeren met ERTMS level 2. Ook is er nog geen Europese geharmoniseerde oplossing. We zien dat er per land andere keuzes worden gemaakt. “Als je bijvoorbeeld geduwd gaat rangeren, dan zit de balise-opnemer achterop. Dan kan de locomotief de ERTMS-balises niet tijdig lezen. Het programma werkt momenteel aan oplossingen voor dit vraagstuk.”

Hele sector bezig met ERTMS

De ERTMS-programmadirecteur wijst er verder op dat er een doorbraak is voor de goederenlocomotieven voor de ‘long haul’ (lange afstanden). Daar staan 145 locomotieven van 8 materieeleigenaren in opdracht bij ERTMS-leveranciers om een upgrade te krijgen van Baseline 2 naar Baseline 3. “Daarvoor wordt gebruikgemaakt van een subsidieregeling waarbij het grootste deel van de kosten wordt gedekt.”

Ook goed nieuws is volgens Knopperts dat Arriva 36 treinen in opdracht heeft bij Stadler om te worden omgebouwd. De aanbesteding voor de VIRM van NS loopt op dit moment nog. Hij wijst erop dat Siemens en Thales de dialoogfase zijn ingegaan voor de aanbesteding voor het Central Safety Systeem (CSS) ERTMS, voor de installatie van het spoorbeveiligingssysteem in de spoorinfrastructuur.

En er zijn 18 voorstellen geselecteerd voor de aanbesteding ASAP ERTMS, waarin de spoorbeheerder de markt vraagt om met ideeën te komen voor een versnelde uitrol van het beveiligingssysteem ERTMS. “We zijn trots op de voortgang en dat de hele sector nu bezig is met ERTMS.”

Gele en zwarte vloot

Voor de gele en zwarte vloot, respectievelijk de werktreinen en het historisch materieel, is het programma nog op zoek naar de juiste oplossing. De kosten van de eerder genoemde oplossing ‘ETCS-Light’ vallen volgens de programmadirecteur hoger uit, waardoor het initiatief verder tegen het licht moet worden gehouden. ETCS-light is kostentechnisch aantrekkelijker als er schaalvergroting is. Dus het is volgens Knopperts niet alleen nodig om de Nederlandse gele vloot hiermee uit te rusten, maar ook de zwarte vloot en ook spoorwegmaterieel in het buitenland. ETCS-Light is een mobiele installatie die in een locomotief geplaatst kan worden.

Hij pleit ervoor dat Europese landen samen optrekken in de ontwikkeling van ETCS-light. “Het is een vrij dure oplossing met een best groot risicoprofiel. Als wij dit zelf verder ontwikkelen dan hebben we een Nederlands unicaat, waarvan je je kunt afvragen of dit de juiste oplossing is. Mensen die internationaal werken hebben daar niet zoveel aan. De weg vooruit is als meerdere landen hieraan meewerken.”

ERTMS-directeur Wim Knopperts en migratiemanager Ketenbeheer ERTMS Hella van Veen geven op 30 maart een presentatie tijdens RailTech Europe. Bekijk het programma van de Main Stage op de website van RailTech Europe.

Lees ook:

RailTech Europe banner

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.