Betuweroute, goederenlijn

Subsidie spoorgoederenvervoer gaat omhoog met 3 miljoen

De tijdelijke subsidie voor stimulering van goederenvervoer per spoor gaat in 2021 en het jaar erop omhoog met drie miljoen euro. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat verhoogt de subsidieplafonds om een gelijk speelveld ten opzichte van Duitsland te krijgen. Ook worden de goederenvervoerders gecompenseerd voor de stijging van de gebruiksvergoedingskosten van 8 procent ten opzichte van 2019.

Het subsidieplafond van de stimulering van goederenvervoer per spoor in 2021 staat op 17,6 miljoen euro en voor 2022 op 17,8 miljoen, maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend. Afgelopen jaren was deze subsidie lager, 14,8 miljoen in 2020 en 14,4 miljoen in 2019.

Duurder dan Duitsland

De ‘tijdelijke subsidieregeling stimulering goederenvervoer per spoor’ werd in 2019 geïmplementeerd, maar ondanks de subside was er in Nederland in 2019 en 2020 een hogere gebruiksvergoeding voor het gebruik van goederentreinpaden dan in Duitsland.

Het verschil bedroeg volgens brancheorganisatie RailGood circa 0,31 cent per treinkilometer. Door verhogingen door ProRail van de gebruiksvergoedingen voor goederentreinpaden en goederenopstelsporen moesten de goederenvervoerders afgelopen jaar gemiddeld 8 procent meer betalen dan in 2019.

Modal shift

RailGood is blij met de verhoging en zegt dat Nederland hierdoor weer ‘in de pas zal lopen met Duitsland’. Het zal voorkomen dat de kosten van het gebruik van het Nederlandse spoor stijgen, en is belangrijk voor de modal shift van goederen naar het spoor.

Het doel van de subsidie is om het spoorgoederenvervoer te stimuleren en daarmee het goederenvervoer over de weg te beperken om het goederenvervoer te verduurzamen. De regeling heeft een werking van vijf jaar, tot en met 2023. Voor elk jaar wordt bepaald wat het subsidieplafond zal zijn.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Subsidie spoorgoederenvervoer gaat omhoog met 3 miljoen | SpoorPro.nl
Betuweroute, goederenlijn

Subsidie spoorgoederenvervoer gaat omhoog met 3 miljoen

De tijdelijke subsidie voor stimulering van goederenvervoer per spoor gaat in 2021 en het jaar erop omhoog met drie miljoen euro. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat verhoogt de subsidieplafonds om een gelijk speelveld ten opzichte van Duitsland te krijgen. Ook worden de goederenvervoerders gecompenseerd voor de stijging van de gebruiksvergoedingskosten van 8 procent ten opzichte van 2019.

Het subsidieplafond van de stimulering van goederenvervoer per spoor in 2021 staat op 17,6 miljoen euro en voor 2022 op 17,8 miljoen, maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend. Afgelopen jaren was deze subsidie lager, 14,8 miljoen in 2020 en 14,4 miljoen in 2019.

Duurder dan Duitsland

De ‘tijdelijke subsidieregeling stimulering goederenvervoer per spoor’ werd in 2019 geïmplementeerd, maar ondanks de subside was er in Nederland in 2019 en 2020 een hogere gebruiksvergoeding voor het gebruik van goederentreinpaden dan in Duitsland.

Het verschil bedroeg volgens brancheorganisatie RailGood circa 0,31 cent per treinkilometer. Door verhogingen door ProRail van de gebruiksvergoedingen voor goederentreinpaden en goederenopstelsporen moesten de goederenvervoerders afgelopen jaar gemiddeld 8 procent meer betalen dan in 2019.

Modal shift

RailGood is blij met de verhoging en zegt dat Nederland hierdoor weer ‘in de pas zal lopen met Duitsland’. Het zal voorkomen dat de kosten van het gebruik van het Nederlandse spoor stijgen, en is belangrijk voor de modal shift van goederen naar het spoor.

Het doel van de subsidie is om het spoorgoederenvervoer te stimuleren en daarmee het goederenvervoer over de weg te beperken om het goederenvervoer te verduurzamen. De regeling heeft een werking van vijf jaar, tot en met 2023. Voor elk jaar wordt bepaald wat het subsidieplafond zal zijn.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.