ProRail test zeilend binnenrijden voor Railterminal Gelderland

In opdracht van de Provincie Gelderland heeft ProRail een simulatieproef uitgevoerd met het ‘binnenzeilen’ van treinen. Een goederentrein met een elektrische locomotief ervoor heeft met deze methode geen dieseltractie meer nodig om een terminal binnen te rijden. De provincie wil deze methode in de nieuw te bouwen Railterminal Gelderland (RTG) in Valburg aan de Betuweroute gaan toepassen, die volgens planning eind 2024 klaar zal zijn.

Zeilend binnenrijden gebeurt op een stuk spoor waar geen bovenleiding is. De goederentrein komt aan en rijdt richting de terminal. Waar de bovenleiding eindigt, schakelt de machinist de stroom af en laat de stroomafnemer zakken. Vervolgens ‘zeilt’ de trein verder over het stuk spoor waar geen bovenleiding is. De machinist stopt de trein exact na het begin van de bovenleiding. Hierbij is er geen diesellocomotief meer nodig, wat in de huidige situatie wel het geval is. In Nederland wordt deze methode nog nergens toegepast, in tegenstelling tot andere plekken in Europa.

Uitdagende klus

Het vakmanschap van de machinist is hard nodig bij zeilend binnenrijden. De machinist moet zijn snelheid goed regelen bij het einde van de bovenleiding en heel precies remmen. Het vraagt ook veel handelingen voor zowel de stroom als de beveiliging. In de simulatie is hiermee geoefend. De machinist kreeg daarin te maken met verschillende situaties, oplopend in moeilijkheidsgraad. Ook werd de uitvoerbaarheid van verschillende handelingen onderzocht.

Tijdens de simulatie bleek dat de testmachinisten goed in staat waren om de trein zeilend uit te laten rollen en hun trein op de juiste plaats konden stoppen. Zelfs in de lastigste situatie met een combinatie van slecht zicht en gladheid lukte dit. De machinisten zien zeilend binnenkomen als een uitbreiding van hun vakmanschap. Daarnaast gaven ze tips om het zeilend binnenkomen te verbeteren, bijvoorbeeld met afstandsbordjes tot het einde van het zeilen. Met de resultaten werkt ProRail het plan verder uit.

Verschil met de huidige werkwijze

In de huidige situatie stopt de goederentrein op de terminal. Daar wordt de elektrische locomotief vervangen door een diesellocomotief. Deze dieselloc sleept de trein door de terminal en zet hem stil om te laden en lossen. Soms wordt de diesellocomotief afgekoppeld om tussendoor andere treinen te rangeren. Na het laden en lossen sleept de dieselloc de trein weer naar het emplacement en zet de trein stil op een plek met bovenleiding, waar de elektrische locomotief het weer overneemt.

Met zeilend binnenrijden zijn verschillende voordelen te behalen. De uitstoot van stikstof en CO2 wordt ermee verminderd, en het levert het een flinke tijdsbesparing op. Het proces voor het in- en uitrijden van de railterminal wordt versneld, er is immers geen wisseling van de locomotieven meer nodig. Dat is gunstig voor de snelheid van het spoorgoederenvervoer en de aantrekkelijkheid van de terminal. Het uitsparen van deze loc maakt de exploitatie van de railterminal ook goedkoper.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

5 reacties op “ProRail test zeilend binnenrijden voor Railterminal Gelderland”

Gertjan Rhebergen|23.11.20|11:42

Dit werd eerder al in Coevorden tbv de Bentheimer Eisenbahn AG gedaan.

A C F Sierts|24.11.20|13:25

Mag ik dit railhobbyistisch amateurisme van het allerzieligste, meest lachwekkende en ultiem visieloos niveau noemen? In een tijd waarin we rap groeien richting centraal/autonoom rijdende, splitsende & combinerende treinen en wagons, gaat men hier een concept uit de 19e eeuw heruitvinden.

Waar is men in de lieve vredesnaam mee bezig? Juist: Gelders belastinggeld verbranden aan theoretische labsimulaties. Dit is toch wel de allesovertreffende trap na lightrail, Routelint en Kort Volgen.

A C F Sierts|24.11.20|21:45

Wat is eigenlijk het bezwaar tegen electrificatie? Zo duur is dat nou toch ook weer niet? Of was er een taakstellend budget & zijn de kosten weer ‘es uit de pan gevlogen, waardoor men nu sneu loopt te kaasschaven & kneuteren richting exploitatie? Diesellocje voor het rangeerwerk – ook een duurzaam idee anno 2020…

Gerard van Teeffelen|25.11.20|07:28

Zeilend binnenkomen oke maar terug of moet er een grote lus aangelegd worden?
Beter is om locomotieven met duomode aan te schaffen, een hulpdiesel of accu voor het rijden zonder bovenleiding…is meer 21e eeuws :-)

jaap beets|27.11.20|13:17

De Railterminal Gelderland is vanuit beide kanten ontsloten. De aansluitingen krijgen bovenleiding, zodat enkel op het gedeelte waar de containers van de 740m-treinen (verticaal) geladen en gelost worden, geen bovenleiding aanwezig is. Na laden/lossen gaan de treinen, onder de bovenleiding, aan de andere kant de terminal uit.
Hiermee kan ‘de gewone’ elektrische loc vanaf de Betuweroute zelf de terminal bedienen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.