Een rangeerterrein in de buurt van Berlijn, foto: DB AG / Kai Michael Neuhold

‘Corridor-One Stop Shop moet worden hervormd’

De Corridor-One Stop Shop (C-OSS), het loket waar goederenvervoerders voor diverse landen spoorcapaciteit kunnen aanvragen, moet worden hervormd. Diverse C-OSS-systemen moeten worden geïntegreerd en er is meer harmonisatie nodig. Dit is een van de stappen die nodig is om tegen 2030 dertig procent van alle vracht per spoor te vervoeren. Dit valt te lezen in de gezamenlijke verklaring ‘The sector’s views on Rail Freight Corridors’, waarin CER en EIM hun visie geven over de internationale spoorgoederencorridors.

De gemeenschap van Europese Spoorweg- en Infrastructuurbedrijven (CER) en de Europese Spoorinfrastructuurbeheerders (EIM) zijn positief over de implementatie van de Rail Freight Corridors (RFCs), tien jaar geleden. Om het volledig potentieel van deze goederencorridors te kunnen benutten, is er volgens hen echter een ondersteunend programma nodig met flexibele en verbeterde Europese wetgeving.

Rail Freight Corridors

De RFC’s zijn elf gedefinieerde spoorgoederencorridors die het internationaal goederenvervoer per spoor moeten vergemakkelijken. Dat gebeurt onder meer met behulp van geharmoniseerde Europese regelgeving. Het kader hiervoor is in 2010 vastgesteld onder de EU Rail Freight Regulation 913/2010.

In 2016 kwamen Europese transportministers en hun ambtgenoten uit Zwitserland en Noorwegen bij elkaar om te praten over de internationale spoorgoederencorridors. Daarbij werden onder meer afspraken gemaakt over de RFC’s die moesten bijdragen tot verdere harmonisatie van regelgeving, beter Europese afstemming van planning van werkzaamheden, eenvoudigere de toelating van treinen en de verdere ontwikkeling van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS.

Het Europese spoorgoederennetwerk bestaat op dit moment uit elf corridors in alle richtingen. Voor Nederland zijn de spoorgoederencorridors van groot belang. Nederland is verbonden met drie corridors, namelijk Rhine-Alpine, North Sea-Mediterranean en North Sea-Baltic Sea.

Rail Freight Corridors, foto: RailNetEurope
De Rail Freight Corridors. Foto: RailNetEurope

Internationale vervoersstromen

In de gezamenlijke verklaring zeggen beide organen dat de regulering van de RFC’s tal van positieve ontwikkelingen heeft opgeleverd voor het Europese goederenvervoer per spoor, met name voor de implementatie van de Europese interoperabiliteit. “De RFC’s hebben geholpen bij het verbinden van spoorweginfrastructuur en het implementeren van een gecentraliseerd platform voor alle belanghebbenden”, zeggen ze.

De instanties geven aan dat de RFC’s met het platform voor grensoverschrijdende harmonisatie de focus op internationale vervoersstromen te hebben versterkt. Dit heeft geleid door tal van verbeteringen en pilotprojecten. Volgens de partijen is er echter nog ruimte voor verbetering.

De directeur van de Oostenrijkse ÖBB  Andreas Matthä, en de huidige voorzitter van CER, uitte onlangs nog zijn zorgen over het vermogen van de RFC’s om een flinke ‘shift to rail’ te realiseren. Europa heeft zich ten doel gesteld om tegen 2030 dertig procent van al het vrachtvervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen.

Een containerterminal in Wenen
Wenen is een belangrijke hub op de Rail Freight Corridors.

Revisie regelgeving

Het visiedocument is gepubliceerd in aanloop naar de aankomende revisie van de tien jaar oude regelgeving. Volgens CER en EIM is de herziening een belangrijke voorwaarde voor concurrerend goederenvervoer en de verschuiving van de weg naar het spoor.

De partijen vinden dat de bestaande RFC’s moeten worden ondersteund door flexibele en versterkte Europese wetgeving. “Deze Europese wetgeving moet voldoende rekening houden met de marktbehoeften van de sector”, zeggen ze. “Deze oplossingen en aanbevelingen zijn gericht op het creëren van uniforme kwaliteitsdiensten voor klanten en het versterken van het concurrentievermogen van het goederenvervoer per spoor.”

Het document roept op tot hervorming van de capaciteit en de dienstregeling en tot een grotere betrokkenheid van vrachtvervoerders. De meest ingrijpende wijziging die wordt voorgesteld is een herziening van de Corridor One-Stop-Shop (C-OSS). “Om de capaciteit van hoge kwaliteit te creëren, is een betere harmonisatie nodig van de capaciteit die de infrastructuurbeheerders aan de Rail Freight Corridors leveren”, schrijven zij. “Samenwerking en integratie tussen C-OSS-systemen moeten worden versterkt, zodat de coördinatie van capaciteitstoepassing voor meerdere corridors beter voldoet aan de behoeften van klanten.”

Het volledige document is hier te lezen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Simon Walton

Simon Walton is de correspondent van SpoorPro, RailTech en RailFreight in het Verenigd Koninkrijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.