European_Commission_flags

EU overweegt invoering van centraal loket voor spoorgoederenvervoer

Na de invoering van één centraal loket voor alle wettelijke administratieve handeling voor de scheepvaart (EMSWe) in 2019 overweegt de Europese Commissie om dit loket ook in te zetten voor goederentreinen. Voor vervoerders en expediteurs betekent zo’n loket een aanzienlijke besparing van tijd en handelingen.

“We hebben al een centraal loket. Voorlopig is dat er enkel nog voor de Europese maritieme sector enkel. Maar we zien geen reden om dit loket alleen voor de. scheepvaart te houden, vooral met alle vracht die per spoor vanuit Azië naar Europa komt. Het zou een zeer goede zaak zijn om het centrale loket uit te breiden naar het spoor”, meldde Elisabeth Werner, directeur van Land Transport bij het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeer van de Commissie (DG MOVE), tijdens een Internationale spoorwegtop in Warschau in februari. Ze ging verder niet in op details, maar liet weten dat de Commissie deze stap beschouwt als een onderdeel van de nieuwe strategie voor het digitaliseren van de spoorwegen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

European-Maritime-Single-Window

European Maritime Single Window (EMSWe).

Europees maritiem enkel venster

In april 2019 keurde het Europees Parlement een voorstel goed voor de implementatie van een Europese maritieme single window-omgeving (EMSWe). Het biedt een gestandaardiseerd interfacesysteem voor de informatie in hetzelfde formaat in de Europese Unie en een maximale gegevensset van de informatie die nodig is voor de werking en het beheer van havens en haventerminals. EMSWe dekt de informatiestromen tussen de gegevensverstrekkers van het schip, zoals scheepsagent, kapitein, rederij, de relevante overheidsinstanties die de aanloophaven bestrijken, en de andere lidstaten..

“De Europese maritieme single window-omgeving zal de administratieve formaliteiten bij verzending vereenvoudigen en de kosten voor exploitanten verlagen”, aldus Violeta Bulc, de toenmalige Europees commissaris voor transport bij de introductie van het EMSWe.

Lees ook: Europese Commissie: Spoorsector moet haast maken met digitalisering

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.