Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

Column: Follow the Germans wordt grote spoorthema van 2020

Foto: Marieke van Gompel

‘Follow the Germans’ wordt in 2020 het grote thema voor de spoorsector. Als Nederland meer met Duitsland samenwerkt door de specificaties van ERTMS met Duitsland geheel te uniformeren, de ombouw van treinen naar ERTMS gezamenlijk aanpakt en zelf in assentellers investeert dan wordt er een grotere markt gecreëerd. Dat schrijft Hans-Willem Vroon van brancheorganisatie RailGood in een column waarin hij de belangrijkste thema’s voor het spoorgoederenvervoer van dit jaar op een rij heeft gezet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hans-Willem Vroon

Hans-Willem Vroon is directeur van RailGood, belangenorganisatie voor de spoorgoederenvervoerders die in Nederland actief zijn.

4 reacties op “Column: Follow the Germans wordt grote spoorthema van 2020”

Pat Rick|03.01.20|16:25

Tot nu toe lijkt het alsof Duitsland eigenlijk Nederland volgt. Ze zijn een investeringsprogramma gestart om meer punktlich (echt waar) en vaker te rijden wat lijkt op het Nederlandse Programma Hoogfrequent Spoor. Verder komt het derde spoor van de Betuwe-Linie nu pas van de grond, 30 jaar nadat Nederland hierom heeft gevraagd.

Duitsland heeft sowieso een investeringsachterstand tgv de wederopbouw in het oosten. Vandaar de miljarden die eigenlijk accuut nodig zijn.

Pat Rick|03.01.20|16:32

Verder mag Duitsland wel opschieten met de Fehmarnbelttunnel, want de Denen beginnen het een beetje zat te worden. Net als de Zwitsers die wachten op een betere aansluiting. Of de herbouw van de Friesenbruecke, die gepland staat voor 2024: 10 jaar (!) nadat deze werd vernield. Of verdubbeling van Kaldenkerken-Duelken, met de lus in Viersen. Dit dossier is een paar decenia oud

Laat Duitsland voorbeeld nemen aan NL die in 10 jaar een Betuwe-route hebben gebouwd. Baustellen duren veel te lang

Arco Sierts|06.01.20|10:04

Beste Jan Willen,

Interessante bijdrage! 1 puntje: de kosten *en* de baten van het huidige ERTMS-aanbod zijn ronduit absurd. Laten we om te beginnen de kosten van ETCS-onboard op max 50K per trein plafonneren (let wel: ZONDER subsidie). Alleen bij bewezen toegevoegde waarde voor de vervoerder mag het bedrag navenant hoger zijn.

Natuurlijk zijn de ontwikkelingskosten van veiligheidssystemen torenhoog, maar de huidige bedragen slaan helemaal nergens op. Dit lijkt meer op Bouwfraude deel II.

Bendorf Hbf|30.01.20|11:36

De titel slaat de plank volledig mis, als er in Europa 1 land is die de ontwikkeling en invoering van ERTMS vertraagd is het Duitsland wel.
De Betuweroute van Rotterdam naar de Duitse grens ligt er al wat jaren, de tunnels door de Zwitzerse en Oostenrjjkse bergen zijn zo goed als klaar maar in Duitsland rijden we nog altijd met een beveilingsysteem dat dateert uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Goederentreinen die door Köln moeten doen vaak 2 uur of meer over een afstand van 25 km.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Column: Follow the Germans wordt grote spoorthema van 2020 | SpoorPro.nl
Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

Column: Follow the Germans wordt grote spoorthema van 2020

Foto: Marieke van Gompel

‘Follow the Germans’ wordt in 2020 het grote thema voor de spoorsector. Als Nederland meer met Duitsland samenwerkt door de specificaties van ERTMS met Duitsland geheel te uniformeren, de ombouw van treinen naar ERTMS gezamenlijk aanpakt en zelf in assentellers investeert dan wordt er een grotere markt gecreëerd. Dat schrijft Hans-Willem Vroon van brancheorganisatie RailGood in een column waarin hij de belangrijkste thema’s voor het spoorgoederenvervoer van dit jaar op een rij heeft gezet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hans-Willem Vroon

Hans-Willem Vroon is directeur van RailGood, belangenorganisatie voor de spoorgoederenvervoerders die in Nederland actief zijn.

4 reacties op “Column: Follow the Germans wordt grote spoorthema van 2020”

Pat Rick|03.01.20|16:25

Tot nu toe lijkt het alsof Duitsland eigenlijk Nederland volgt. Ze zijn een investeringsprogramma gestart om meer punktlich (echt waar) en vaker te rijden wat lijkt op het Nederlandse Programma Hoogfrequent Spoor. Verder komt het derde spoor van de Betuwe-Linie nu pas van de grond, 30 jaar nadat Nederland hierom heeft gevraagd.

Duitsland heeft sowieso een investeringsachterstand tgv de wederopbouw in het oosten. Vandaar de miljarden die eigenlijk accuut nodig zijn.

Pat Rick|03.01.20|16:32

Verder mag Duitsland wel opschieten met de Fehmarnbelttunnel, want de Denen beginnen het een beetje zat te worden. Net als de Zwitsers die wachten op een betere aansluiting. Of de herbouw van de Friesenbruecke, die gepland staat voor 2024: 10 jaar (!) nadat deze werd vernield. Of verdubbeling van Kaldenkerken-Duelken, met de lus in Viersen. Dit dossier is een paar decenia oud

Laat Duitsland voorbeeld nemen aan NL die in 10 jaar een Betuwe-route hebben gebouwd. Baustellen duren veel te lang

Arco Sierts|06.01.20|10:04

Beste Jan Willen,

Interessante bijdrage! 1 puntje: de kosten *en* de baten van het huidige ERTMS-aanbod zijn ronduit absurd. Laten we om te beginnen de kosten van ETCS-onboard op max 50K per trein plafonneren (let wel: ZONDER subsidie). Alleen bij bewezen toegevoegde waarde voor de vervoerder mag het bedrag navenant hoger zijn.

Natuurlijk zijn de ontwikkelingskosten van veiligheidssystemen torenhoog, maar de huidige bedragen slaan helemaal nergens op. Dit lijkt meer op Bouwfraude deel II.

Bendorf Hbf|30.01.20|11:36

De titel slaat de plank volledig mis, als er in Europa 1 land is die de ontwikkeling en invoering van ERTMS vertraagd is het Duitsland wel.
De Betuweroute van Rotterdam naar de Duitse grens ligt er al wat jaren, de tunnels door de Zwitzerse en Oostenrjjkse bergen zijn zo goed als klaar maar in Duitsland rijden we nog altijd met een beveilingsysteem dat dateert uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Goederentreinen die door Köln moeten doen vaak 2 uur of meer over een afstand van 25 km.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.