Goederentrein, gevaarlijke stoffen

Spoorsector over beperkingen Waalhaven: ‘Dit moet geen maanden gaan duren’

Emplacement Waalhaven in de haven van Rotterdam werd eerder deze maand tijdelijk gesloten voor het rangeren met gevaarlijke goederen. Een zware klap voor het spoorgoederenvervoer, zegt de sector. “We zijn erin geslaagd om de treinen te laten rijden, maar het moet niet maanden duren”, zo kan de reactie ruim een week na dato worden samengevat.

De tijdelijke stop voor gevaarlijke goederen is het resultaat van een brandblusoefening op het rangeerterrein. Die wees uit dat de brandweer en het preventieteam van ProRail hun werk niet naar behoren konden uitvoeren. Het rangeerterrein werd daarmee onveilig geacht. Het rangeren van gevaarlijke goederen moest ergens anders worden gedaan en voor een langere periode, kondigde ProRail aan op 13 september.

Reactie betrokken partijen

Een snelle reactie van alle betrokken partijen volgde. De rangeeractiviteiten zijn grotendeels verplaatst naar Kijfhoek, het grootste emplacement van Nederland. “Op het moment werkt dit voor ons”, zegt directeur Markus Bertram van LTE. De vervoerder rijdt zeven treinen per week van of naar de emplacement in de Nederlandse haven. Deze treinen zijn blijven rijden, maar niet zonder extra mankracht en langere doorlooptijden, vertelt hij.

“Het wisselen van de locomotieven duurt een uur in Waalhaven. Op Kijfhoek loopt het proces anders en duurt het enkele uren. We moesten de hele planning omgooien. We hebben wel wat reservecapaciteit om op dergelijke noodsituaties te kunnen reageren, maar dit moet geen maanden gaan duren.”

Dit weerspiegelt het sentiment van meerdere verladers. “We zijn er nu doorheen gerold, maar door twee keer zo hard te werken om hetzelfde aantal treinen te laten vertrekken. Op de middellange tot lange termijn raakt dit de spoorgoederensector wel degelijk”, zegt Arnoud de Rade, directeur van Rotterdam Rail Feeding.”Dit is een forse logistieke beperking.”

Verlies van vertrouwen

Waalhaven is een cruciaal rangeergebied voor het vervoer van containers, tankcontainers, trailers en wissellaadbakken die de haven in- en uitgaan en verder reizen naar bestemmingen zoals Venlo, Tilburg, Coevorden en Duisburg, maar ook verder naar Poznan, Milaan, Wenen, Boedapest en China. Het spoor speelt hierin een belangrijke rol. Tegelijkertijd concurreert het hevig met het wegvervoer.

“Dat is precies waarom een beperking als deze slecht uitkomt”, zegt de Rade. “De vraag vanuit de markt nam toe en met politieke middelen als het maatregelenpakket zijn we stappen aan het maken om het spoor als modaliteit te verbeteren. Maar een gebeurtenis als deze sterkt het sentiment bij de klant dat het spoorvervoer niet betrouwbaar is. We lopen als spoorgoederensector een forse deuk op.”

Verlies van lading

Volgens meerdere bedrijven is deze ontwikkeling al begonnen. Verladers nemen tijdelijk niet de trein naar Rotterdam. Ze weten niet hoe lang dit gaat duren en hebben andere opties. En dit is niet alleen de vrachtwagen, legt de Rade uit. “Bedrijven verzetten hun lading nu al naar andere havens, zoals Antwerpen of Duisburg. De volumes slippen nu al weg.”

“Dit is de commerciële schade die de sluiting teweegbrengt”, zegt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenorganisatie RailGood. “Natuurlijk zijn er extra kosten op de korte termijn, dit is al erg genoeg is. Maar op de lange termijn is dit een mini-Rastatt voor de haven van Rotterdam.”

Niet onverwachts

“Ik begrijp niet hoe het zover heeft kunnen komen”, voegt LTE-topman Bertram toe. Hoewel de sluiting voor gevaarlijke goederen plotseling was, bewees de blustest wat de sector al langer beweerde: het onderhoud van de cruciale infrastructuur rond de haven is niet up-to-date, legt hij uit.

“De Havenspoorlijn vereist onderhoud op verschillende niveaus. Dit wordt al vele jaren opgemerkt, maar het moest toch nog zover komen. Dit is iets dat ik moeilijk kan begrijpen. Het goede nieuws is dat het voor een wake-up call op het hoogste niveau heeft gezorgd.”

Collectieve inspanning

ProRail heeft het probleem nu erkend en is actief betrokken bij het crisismanagement. Twee keer per dag wordt een conference call gehouden tussen de haven, vervoerders en operators om mogelijke uitdagingen te identificeren. In Kijfhoek is extra mankracht ingezet om de situatie te monitoren en adequaat te kunnen reageren. “De procedures in Kijkhoek verlopen soepeler dan ooit tevoren”, zegt Vroon.

De betrokken partijen zeggen nu samen te werken aan een oplossing voor alle belanghebbenden. Operationeel directeur John Voppen van ProRail merkte op: “De goederentreinen blijven rijden terwijl op Waalhaven Zuid beperkingen gelden. Het is goed dat we sinds een jaar intensieve afstemming hebben met de terminals op de haven zodat we de logistieke planning in deze bijzondere situatie nu met elkaar rond kunnen krijgen.”

De uiteindelijke impact van de sluiting op het spoorgoederenvervoer naar de haven hangt echter af van de tijd. Bertram: “We hebben zo snel mogelijk een oplossing nodig. Deze week was overleven, maar we kunnen dit geen weken of maanden volhouden.”

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

1 reactie op “Spoorsector over beperkingen Waalhaven: ‘Dit moet geen maanden gaan duren’”

Henk Angenent|26.09.19|14:37

Tikje hysterisch. Het rangeerterrein is de afgelopen decennia nog nooit ontploft – met of zonder brandblusinstallatie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.