Een tram in Bremen, bron: Bremen Tram/FlickR

Geniaal idee in Bremen: gebruik de tram voor vrachtvervoer

De nieuwe wethouder van milieuzaken in Bremen, Maike Schäfer (Groenen), moet de mogelijkheid onderzoeken van goederenvervoer in de stad met de tram.

Dat zegt de Duitse christelijke vakvereniging CGB. Volgens deze organisatie zijn met stadsdistributie van lading in het verleden al goede ervaringen opgedaan. Zo zou in de stad Hannover decennia lang meer geld met tramvervoer van goederen zijn verdiend dan met het transport van reizigers, zegt de CGB.

Distributievervoer

De organisatie wijst ook op steden als Zürich (Zwitserland) en Dresden, waar de tram met succes wordt gebruikt voor licht distributievervoer. In Amsterdam is ook een proef gehouden met de tram als goederenvoertuig. Daar is echter niets van terechtgekomen.

Auteur: Folkert Nicolai

Folkert Nicolai is redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

7 reacties op “Geniaal idee in Bremen: gebruik de tram voor vrachtvervoer”

Ferry Wolfs|22.08.19|11:26

Daar heb ik altijd al over nagedacht. Om goederen te vervoeren per tram! En dat de stellen of wagons ook electronich gekoppeld kunnen worden. En ook het trein spoor op kunnen. Om naar meerdere distributeurs te komen. Dat werkt heel efficiënt. En alle randstad trams hebben de zelfde spoorbreedte. Htm,GVB en randstadrail.Utrecht met hoogkatreine allemaal winkels.Lage weide industrie met o.a Hema kan bevoorraden. Vrachtwagens hoeven niet meer de binnenstad in.Ik als chauffeur zie ik het wel zitten.

Gerjan van Oosten|22.08.19|11:43

In veel Duitse steden reden vroeger al posttrams.

Ferry Wolfs|22.08.19|11:58

Tram en Trein zou elkaar moeten verbinden. Bijvoorbeeld: In Karlsruhe rijden tramtreinen. Als je midden in de stad opstapt kan je naast de ICE overstappen of je kunt blijven zitten en gaat nog 100 kilometer door het zwarte woud als trein. Zelfs de zelfde type stellen van randstad rail rijden in Kassel. Ook als tram in de stad,maar rijd ook naar naast gelegen dorpen over het zelfde spoor waar de intercity ook overheen rijd. In Duitsland en Zwitserland zijn ze efficiënter dan hier in Nederland.

Jan Termorshuizen|22.08.19|16:30

Geniaal? Jaren geleden is het al een keer bekeken voor Amsterdam en ook voor Den Haag is eraan gestudeerd. Conclusie: de overslag van vrachtauto of trein naar tram is omslachtig; de trams rijden niet op verbindingen die het distributieverkeer nodig heeft; overdag is er geen ruimte op het tramspoor.

Arco Sierts|22.08.19|16:35

Kan de redactie ons in het kort uitleggen wat er zo ‘geniaal’ aan dit idee is, en vooral: hoe ik me dat concreet moeten voorstellen? Een separate goederentram die tijdens het uitladen bij de winkels de route blokkeert voor de reizigerstrams? Lijkt me niet bijster geniaal. Of allemaal koeriers met een steekkar die gewoon tussen de reizigers meereizen? Hoe is dat efficient te krijgen in termen van arbeidskosten?

@ Gerjan: er reden vroeger ook hondekarren, paarden, (post)koetsen & trekschuiten…

Arco Sierts|22.08.19|16:46

@ Jan: zoiets meende ik me ook te herrinneren. Ik begrijp sowieso niet die fascinatie met ijzeren rails & wielen. Het gaat toch om vervoersefficientie en niet om railtechniekaanbidding? Hobbyen is leuk, maar niet op kosten van de belastingbetaler.

Henry van Amstel|22.08.19|23:09

Echt heel, heel oud nieuws. Exploitatief rampzalig (zie hierboven) en erg duur vanwege extra overslagkosten. Gauw vergeten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.