Rangeerterrein Kijfhoek Zwijndrecht

‘Gebrek aan veiligheidsmanagement oorzaak incidentenreeks Kijfhoek’

De vijf incidenten op rangeerterrein Kijfhoek in de zomer van 2018 zijn onder meer het gevolg van een gebrek aan aandacht voor veiligheidsmanagement door ProRail, Strukton en DB Cargo. Daarnaast is het heuvelsysteem op Kijfhoek toe aan een grondige modernisering omdat het te veel ruimte laat voor fouten. Die conclusies trekt Stichting Crisislab die de incidenten onderzocht.

De resultaten van het in opdracht van ProRail uitgevoerde onderzoek zijn woensdag door staatssecretaris van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer verzonden. Ondanks dat het veiligheidsmanagement volgens de onderzoekers ter wensen over laat, komt uit het onderzoek wel naar voren dat er geen structurele problemen zijn in de veiligheidscultuur onder de medewerkers op Kijfhoek. Het veiligheidsbewustzijn van de medewerkers op de werkvloer is goed, aldus Crisislab. Onder meer de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) kwam eerder tot soortgelijke conclusies, maar oordeelde wel dat de medewerkers zich slecht hielden aan veiligheidsprocedures.

Het ontwerp van Kijfhoek dateert uit de jaren zeventig en voldoet volgens het rapport ondanks tussentijdse moderniseringen niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Onder meer omdat er ruimte is voor menselijke fouten en toeval. De kans dat er incidenten plaatsvinden is daardoor te groot. ProRail erkent dat de heuvel aan vernieuwing toe is. Hoewel het huidige heuvelsysteem volgens de spoorbeheerder nog wel voldoet aan de eisen voor een veilige bedrijfsvoering. De komende jaren staat de vervanging van een groot deel van de sporen en wissels op Kijfhoek gepland.

Olifanten

Verder zouden er een aantal veiligheidsmaatregelen op Kijfhoek te complex zijn zodat medewerkers kiezen voor ‘olifantenpaadjes’ een kortere route om hetzelfde doel te bereiken. Bij het oversteken van sporen is dit letterlijk het geval ontdekte Crisislab naar aanleiding van gesprekken met medewerkers. Vooral het onderscheid tussen de veiligheidsrichtlijnen van de drie bedrijven die actief zijn op Kijfhoek zorgt voor onduidelijkheid.

ProRail-directeur Pier Eringa laat in een begeleidende brief weten de bevindingen van Crisislab serieus te nemen en zich te realiseren dat er veel werk ligt om de veiligheid op Kijfhoek te verbeteren en duurzaam te borgen. “Ook beseffen we dat er afgelopen jaren onvoldoende managementaandacht is uitgegaan naar de veiligheid op Kijfhoek. Met de aanstelling van een Integraal Manager en inrichting van een verbeterprogramma Kijfhoek hebben we afgelopen half jaar goede eerste stappen gezet. Een van de resultaten is een nieuwe organisatiestructuur waarmee meer integrale samenwerking binnen ProRail en tussen de ketenpartners tot stand komt. Hiermee geven wij een belangrijke invulling aan de aanbeveling van Crisislab om als één organisatie te werken.”

Brandweer

Naast de aanpak van het veiligheidsmanagement en het heuvelproces is inmiddels in overleg met de betrokken overheden besloten om twee extra calamiteitenwegen aan te leggen rond Kijfhoek. Om dit mogelijk te maken, zullen er twee heuvelsporen verdwijnen. Ook komen er twee industriële blusvoertuigen op het terrein te staan.

Bekijk hier het Onderzoeksrapport_Crisislab_veiligheid_emplacement_Kijfhoek

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.