Een goederentrein op station Utrecht Centraal, foto: ProRail

EIM Rail pleit voor verlengen EU-stimuleringsprogramma stille goederentreinen

De Europese branchekoepel voor spoorbeheerders EIM Rail ziet graag dat het NDTAC-programma (Europese stimuleringsprogramma voor stille goederentreinen) met twee jaar verlengd wordt en dat het vrijwillige karakter behouden blijft. NDTAC ging in 2015 van start en loopt in 2021 af.

De Europese Commissie startte onlangs met de evaluatie van het NDTAC-programma. Dankzij dit programma werd het voor spoorbeheerders wettelijk toegestaan om vervoerders korting te geven die gebruik maken van stille goederenwagons. Dit kunnen ook oudere wagons zijn met geluiddempende retrofit oplossingen, zoals composiet remblokken.

Het NDTAC-programma loopt tot 2012. Dan wordt er nieuwe wet- en regelgeving van kracht. Volgens EIM Rail kunnen gedifferentieerde tarieven een belangrijke bijdrage leveren aan de modal shift en de concurrentiepositie van spoorgoederenvervoer versterken.

Vier punten

De branchevereniging publiceerde deze week zijn position paper over de evaluatie van de Europese regels (Regulation (EU) 2015/429). Hierin noemt EIM Rail vier punten. Zo zou het vrijwillige karakter van de maatregelen in stand moeten blijven, vindt EIM Rail. Daarnaast is de branchekoepel voorstander van het financieel ondersteunen van geluidsbeperkende maatregelen door spoorvervoerders. “Lidstaten hebben nu verschillende opties om nationale fondsen en financieringsmogelijkheden aan te wenden voor het stimuleren van de inzet van geluidarm materieel. Dat kan dankzij de mogelijkheid om het programma vrij in te vullen en moet zo blijven.”

Een ander aandachtspunt is de interoperabiliteit van wagons met en zonder geluidsreducerende remblokken, vooral onder winterse omstandigheden. “Wanneer stille wagons met composiet remblokken geen volledige remcapaciteit hebben onder specifieke winterse omstandigheden, kunnen deze geretrofitte wagons een risico betekenen voor de interoperabiliteit op trajecten waar dit soort omstandigheden zich voordoen.” EIM Rail draagt in het paper geen oplossing aan voor dit probleem.

TSI Noise

De reden dat EIM Rail pleit voor een verlenging van twee jaar is dat in 2024 de nieuwe Europese richtlijn Noise TSI (Technical Specification for Interoperability) wordt ingevoerd. Om hieraan te voldoen wordt volgens EIM Rail het merendeel van de goederenwagons in een aantal lidstaten gereviseerd of vervangen tegen 2024. “EIM is daarom voor potentiële verlenging van de NDTAC in de landen die een aanvraag doen, met twee extra jaren.”

In punt vier merkt EIM Rail op dat goederenwagons met composiet remblokken steeds populairder worden onder vervoerders. “De huidige Connecting Europe Facility (CEF) is een goed voorbeeld van de inspanningen die worden gedaan om de geluidsproductie van spoorgoederenverkeer op een Europees niveau te brengen. De NDTC-regelingen kunnen een aanvulling zijn op de CEF en zullen het proces voor het retrofitten van alle bestaande wagons versnellen.”

Een van de belangrijkste doelen van het programma rondom geluidsafhankelijke tarieven was om de modernisering van rollend materieel te stimuleren. En om daarmee de geluidsproductie van goederenwagons te beperken en het welzijn van Europese burgers te verbeteren.
In 2019 startte de Europese Commissie met evaluatie van de implementatie van NDTAC-programma’s. Hierbij werd vooral gekeken naar de voortgang van het opwaarderen van wagons en de effect van deze programma’s op de algemene concurrentiepositie van spoorgoederensector.

Zwitserland

Op dit moment worden de richtlijnen alleen toegepast in Nederland, Oostenrijk en Duitsland. In deze landen worden geluidsbeperkende maatregelen meegenomen in de gebruikstarieven van de infrastructuur. Daarnaast heeft Zwitserland sinds 2002 een bonussysteem met een voorkeursbehandeling voor stil rollend materieel. “EIM is blij dat er een evaluatie plaatsvindt en is voorstander van het aanpakken van deze problematiek bij de bron. Dit is de meest effectieve methode om vooruit te komen en het kan een significante kostenbesparing opleveren voor het gebruik van infrastructuur. Op deze manier leveren deze maatregelen een bijdrage aan de modal shift en de concurrentiepositie van spoorgoederenvervoer”, aldus EIM Rail in een officiële verklaring.

Lees ook:

Auteur: Mykola Zasiadko

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.