Minder vrachtwagens en meer treinen naar terminal van rederij DFDS

Vanaf maart gaat de Deense rederij DFDS meer rechtstreekse treinen inzetten naar haar terminal in Gent. Daarmee wil het bedrijf meer vrachtwagens van de weg halen. Wekelijks zullen vijf treinen opleggers en containers komen ophalen en afzetten op de terminal in North Sea Port.

North Sea Port, het fusiebedrijf van het Vlaamse Havenbedrijf Gent en het Nederlandse Zeeland Seaports (met de havens van Vlissingen en Terneuzen), is voor de logistieke dienstverlener DFDS een belangrijke schakel in de transportas die loopt van Scandinavië naar Zuid-Europa en tot in Turkije.

Meer lading per spoor

De dienst die acht maal per week van en naar de Zweedse haven Göteborg pendelt, zorgt vanuit het Mercatordok in Gent voor de aansluiting met het noorden. Naar het zuiden toe wil de Deense groep zo veel mogelijk lading richting Frankrijk, Italië en Spanje op het spoor zetten. In de Italiaanse haven Triëst kan die lading het schip op naar Griekenland of Turkije.

Om beter voorbereid te zijn op de komst van meer treinen is DFDS bezig met aanpassing de terminal op het haventerrein van North Sea Port. De terminal is rechtstreeks aangesloten op het spoornet. De terminal krijgt in de komende maanden een nieuw kantoorgebouw, volautomatische ‘gates’ voor de trucks en het terrein krijgt een andere vorm.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.