DB Schenker, goederentrein, spoor, goedenvervoer

Duits Masterplan Spoorgoederenvervoer opgenomen in Duits regeerakkoord

De Duitse regering gaat aan de slag met het Duitse ‘Masterplan Spoorgoederenvervoer’. Dat blijkt uit het regeerakkoord van CDU/CSU en SPD. Het doel van het masterplan is om de concurrentiepositie van Duitsland te verbeteren in de Europese markt, door onder andere de kosten van het spoor te verlagen. Hiermee stuurt Duitsland een duidelijk signaal naar de rest van Europa dat een verandering in transportbeleid, in het Duits ‘Verkehrwende’ genoemd nodig is, vindt belangenvereniging RailGood.

In het regeerakkoord staat dat de partijen een duurzame ontwikkeling op het gebied van vrachtverkeer wil maken en dat er in 2030 twee keer zoveel vervoerders gebruik maken van spoorgoederenvervoer. Ook wil de coalitie doorgaan met het geschikt maken van het spoor voor goederentreinen van 740 meter lang. Dat moet in 2020 worden afgerond. Een ander punt dat wordt genoemd in het regeerakkoord is dat de partijen het spoor voor 70 procent wil hebben geëlektrificeerd voor 2025. Tegelijkertijd moeten de kosten van het gebruik van het spoor omlaag en wordt de spoorwegregelgeving geëvalueerd.

Ook ondersteunen de partijen digitalisering van het spoor door middel van onderzoek en promotie. Hieronder valt de verdere uitrol van ERTMS en de automatisering van vrachtverkeer. Ook willen ze een nieuwe prestatie- en financieringsovereenkomst treffen met Deutsche Bahn.

Concurrentiekracht

“Het beleid dat is afgesproken in het nieuwe Duitse regeerakkoord zal de concurrentiekracht en maatschappelijke waarde van het goederenvervoer per spoor structureel versterken,” aldus RailGood. Dit zal ten goede komen aan spoorgoederenvervoer van Duitsland maar ook van Europa, verwacht de belangenvereniging.

“Het Duitse beleid maakt ook het direct aan Duitsland grenzende achterland in Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en Polen beter en concurrerender bereikbaar. Dat is ook belangrijk voor de zogenaamde Westports aan de Noordzee (Rotterdam, Amsterdam, Zeeland-Gent, Moerdijk, Antwerpen en Zeebrugge) en de intermodale knooppunten zoals Tilburg, Venlo/Kaldenkirchen en Coevorden-Bentheim.” Dat is op zijn beurt weer goed voor de economie, duurzame ontwikkeling en verkeersveiligheid, meent RailGood.

Petitie

RailGood startte in september vorig jaar al de petitie ‘Groen licht voor goederenvervoer per spoor’ om de Nederlandse overheid ervan te overtuigen dat het spoorgoederenvervoer-beleid van de afgelopen acht jaar de concurrentiepositie heeft verzwakt, onder andere omdat door de ‘structurele en forse stijging van de gebruiksvergoedingen’ en door ‘overregulering’. “RailGood roept de Nederlandse regering en overheid dringend op het Duitse voorbeeld nu snel en goed te volgen.”

Bij RailGood zijn LTE, Rotterdam Rail Feeding, Captrain, RTS Rail Transport Service, Lineas, TX Logistik AG, Distri Rail, Smart Logistics Centre Venlo, Rail Force One, Raillogix en Shunter Tractie aangesloten.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.