Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

Zorgen over Duits ‘Masterplan Spoorgoederenvervoer’

De Duitse minister voor Verkeer Alexander Dobrindt heeft afgelopen vrijdag het zogenaamde ‘Masterplan Spoorgoederenvervoer’ voorgesteld aan de pers. Het plan moet de concurrentiekracht van het spoorvervoer in Duitsland op korte termijn structureel te verbeteren. Onderdeel van het masterplan is een substantiële verlaging van de tarieven voor het gebruik van het Duitse spoor. De Tweede Kamer en spoorgoederenvervoerder DB Cargo hebben hun zorgen geuit over de gevolgen hiervan voor de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer in Nederland.

Op dit moment wordt in Nederland een stelselherziening van de gebruiksvergoeding voorbereid om in de pas lopen met relevante EU regelgeving. Spoorgoederenvervoerder DB Cargo Nederland heeft zorgen over dat de systematiek zoals deze nu door ProRail in opdracht van het ministerie wordt voorbereid tot een verdere verhoging van de vergoeding voor het gebruik van het spoor leidt. Daarmee wordt het onmogelijk om de concurrentiekracht van de Nederlandse zeehavens en industrie als grootgebruiker van de goederentrein te waarborgen, aldus DB Cargo.

Gebruikersvergoeding

Het ‘Masterplan Spoorgoederenvervoer’ bestaat uit tien punten. Een van de belangrijkste punten is dat de tarieven voor het gebruik van het spoor aanzienlijk omlaag gaan. Volgens Dobrindt wordt daarvoor in 2018 350 miljoen euro vrijgemaakt. Ook gaat de belasting voor bedrijven die actief zijn in het spoorgoederenvervoer omlaag.

Verder wordt er haast gemaakt met het afronden van een aantal maatregelen dat het mogelijk maakt om goederentreinen met een lengte van 740 meter over het Duitse spoor te laten rijden. Ook vinden er ontwikkelingen plaats om goederentreinen met een lengte van 1000 meter over het spoor te laten rijden.

De spoorknooppunten Hamburg, Keulen, Frankfurt, Ludwigshafen/Mannheim/Heidelberg/Karlsruhe, München en Hannover en hun toegangswegen worden uitgebreid. Daarnaast staat in het masterplan dat het spoorwegnet verder wordt geëlektrificeerd.

Digitalisering spoor

Het masterplan zet verder in op een verdere digitalisering van het spoorgoederenvervoer. Daarvoor zal onder meer de digitale infrastructuur en het huidige IT-systeem van DB Netz AG worden uitgebreid en gemoderniseerd. Dit wordt financieel gesteund vanuit het ‘Future Investment Program’ van het ministerie voor Verkeer.

Het ministerie zal verder met de Europese Commissie in gesprek gaan over een investeringsprogramma voor de installatie van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS op locomotieven voor het spoorgoederenvervoer. Ook zal het ministerie innovaties zoals hybride locomotieven stimuleren door de regelgeving hiervoor te vereenvoudigen.

Het voor- en natransport naar spoorgoederenvervoer zal worden gestimuleerd om rail aantrekkelijker te maken. Het ministerie wil daarbij vrachtwagens voor gecombineerd vervoer met rail vrijstellen van tolheffing. Daarnaast wordt gedacht aan afzonderlijke rijstroken en parkeerplaatsen voor elektrische trucks in het voor- en natransport.

Zorgen Nederland

De Tweede Kamer heeft haar zorgen geuit over de gevolgen van het Duitse masterplan voor de concurrentiekracht van de Nederlandse Zeehavens en industrie. In een reactie hierop zei demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu vorige week donderdag in Tweede Kamer: “Nederland is bereid te kijken naar de hoogte van de gebruiksvergoeding voor het spoor als Duitsland dat tarief verlaagt.” Wel gaf ze aan dat de verhalen over de Duitse prijsaanpassing nog slechts geruchten zijn en “niet meer dan dat’”. 

Ook maande ze Kamerleden niet te vroeg te juichen. De toezegging ernaar te kijken bij vaststelling van het Nederlandse tarief is een voornemen en nog geen besluit, aldus Dijksma.

DB Cargo Nederland over het Duitse Masterplan Spoorgoederenvervoer: “De naleving van het Klimaatakkoord van Parijs vergt een versterking van de rol van het spoorgoederenvervoer. Een samenhangend plan gebaseerd op een substantiële verlaging van de vergoeding voor het gebruik van het spoor is meer dan ooit nodig. Het ministerie is nu aan zet.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Zorgen over Duits ‘Masterplan Spoorgoederenvervoer’”

Henk Angenent|27.06.17|19:46

Het zal wel schrikken zijn geweest voor mevrouw Dijksma. Is ze net zelf druk bezig het spoorgoederenvervoer in Nederland om zeep te helpen, komt Duitsland met een plan om het goederenvervoer sterk te bevorderen…
De Nederlandse spoorsector mag zelf overigens ook wel wat actiever worden, want de volkomen hysterische regelgeving van mevrouw Dijksma voor het vervoer van chemicaliën richt meer schade aan dan gewenst. Gelukkig keert mevrouw Dijksma in een nieuw kabinet niet meer terug…

IJsbergsla|14.07.17|11:09

Het is een kwestie van tijd tot de Rotterdamse haven haar belangrijke functie als toegangspoort van Europa verliest. Nederland heeft zich al in de vingers gesneden door de Rotterdamse haven volledig te voorzien van ERMTS. Hierdoor heeft de haven al veel spoorvervoer verloren aan Antwerpen en Hamburg.
Dus blijf maar het spoorvervoer in NL om zeep helpen. Niet gaan klagen als de Nederlandse snelwegen dicht slibben door vrachtwagens!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.