goederentrein, Betuweroute

Spoorgoederenvervoerders bevestigen tijdslot via applicatie

Goederenvervoerders dienen voortaan via een nieuwe applicatie in het verkeersleidingssysteem van ProRail aan te geven of ze gebruikmaken van het door hun gereserveerde tijdslot voor het spoor. Mochten ze het tijdslot op het laatste moment niet meer gebruiken, dan kan deze ruimte worden vrijgegeven aan andere vervoerders. Het gebruik van de applicatie staat beschreven in de netverklaring van 2017 en de ontwerp-netverklaring van 2018 die vrijdag aan alle spoorvervoerders is voorgelegd.

Het komt wel eens voor dat een goederenvervoerder een tijdslot bestelt op het spoor, maar deze niet gebruikt. Dat kan bijvoorbeeld doordat een lading van over zee vertraging heeft, het slecht weer is in de Alpen of dat er te veel wind in de havens staat om containers te lossen. Ook kan er een verandering plaatsvinden in vraag en aanbod. “Het is jammer dat deze geplande ruimte op het spoor dan verloren gaat, want op een spoor waar ruimte schaars is, is ieder treinpad er één”, aldus ProRail. Deze werkwijze is sinds juli van dit jaar operationeel. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Er wordt nog nauwer samengewerkt tussen de verkeersleiding en de vervoerders. Dat is een goede zaak.”

In de ontwerp-netverklaring van 2018 staat dat de applicatie RMS Client spoorvervoerders ‘triggers’ geeft op 90, 80, 70 en 60 minuten voor vertrek waarna ‘de spoorwegonderneming het gebruik van het verdeelde treinpad kan bevestigen’ of het ‘treinpad kan teruggeven voor hergebruik’.

Netverklaring

De netverklaring is de dienstencatalogus van ProRail voor vervoerders. De netverklaring bevat technische informatie over het spoorwegnet dat ProRail beheert, toegangsvoorwaarden voor het spoor en het aanbod van diensten aan de vervoerders.

De tarieven die in de ontwerp-netverklaring 2018 zijn opgenomen voor het gebruik van het Nederlandse spoor, de zogeheten gebruiksvergoeding, blijven volgens ProRail nagenoeg stabiel in vergelijking met 2017. Voor 2018 wordt nog de huidige systematiek toegepast voor berekening van de vergoedingen. Na 2018 verandert de systematiek om de gebruikersvergoeding te berekenen. Dat gebeurt naar aanleiding van nieuwe Europese Richtlijnen voor spoorbeheerders.

Netverklaring

Vervoerders en belanghebbenden hebben tot 14 oktober 2016 de tijd om te reageren op de ontwerp-Netverklaring 2018. Vervolgens verwerkt ProRail de reacties en informeert de inzenders hierover. Op 9 december 2016 publiceert ProRail de definitieve Netverklaring 2018.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.