Betuweroute

Ministerie verzweeg miljoenentekort Betuweroute

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een torenhoog verlies op de goederenspoorlijn Betuweroute, jarenlang achtergehouden. De kosten aan de Betuweroute heeft de Nederlandse staat in totaal 322 miljoen euro gekost, bovenop de aanlegkosten. Deze bedragen zijn niet met de Tweede Kamer gedeeld. Dat blijkt uit een rapport van de Algemene Rekenkamer.

Het ministerie meldde in de periode van 2006 tot 2013 dat de Nederlandse overheid 76 miljoen euro bijdroeg aan de Betuweroute. Maar uit het rapport zou blijken dat er 170 miljoen euro is uitgegeven. Dit bedrag is niet aan de Tweede Kamer gemeld. De jaren daarna moest de overheid nog eens 152 miljoen euro bijleggen. Ook dit bedrag werd niet genoemd.

Exploitatie goederenspoorlijn

Volgens het rapport wist minister Schultz van Haegen al in 2008 dat de Nederlandse overheid meer moest betalen voor de exploitatie van de goederenspoorlijn. De bewindsvrouw schreef destijds aan de Kamer dat de kosten ‘significant hoger’ uit zouden vallen, maar noemde daarbij geen exacte bedragen.

De Betuweroute van de Rotterdamse Haven naar het achterland in Duitsland heeft 4,5 miljard euro gekost. Het was de bedoeling dat er vanaf de start 160 treinen per dag over het spoor zouden gaan rijden. Dit is niet gelukt, onder meer doordat de aanleg van het Duitse deel van de goederenspoorlijn er lang op zich liet wachten.

Betuweroute

Tussen Emmerich en Oberhausen komt 70 kilometer nieuw spoor. Hierlangs komen geluidsschermen, stations worden verbouwd, en meer dan 100 viaducten en bruggen worden aangepast of nieuw gebouwd. In Nederland komt tussen Zevenaar en de grens drie kilometer extra spoor. In Nederland wordt drie kilometer extra spoor aangelegd tussen Zevenaar en de grens met Duitsland. Hierdoor krijgen goederentreinen en passagiersstreinen ieder een eigen spoor.

Als alles volgens planning verloopt, zullen alle werkzaamheden in 2022 gereed zijn. Vanaf dat moment kan de capaciteit worden verhoogd naar 160 treinen per dag. De 174 kilometer lange Betuweroute maakt deel uit van de belangrijke goederencorridor van Rotterdam naar het Italiaanse Genua. Op dit moment rijdt 70 procent van alle goederentreinen tussen Nederland en Duitsland al via deze goederenspoorlijn.

Lees ook:

Planning Duitse deel Betuweroute in gevaar door bezwaarprocedures

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.