Spoorbrug Moerdijkbrug, foto: ProRail

Spoedoperatie Moerdijkbrug vlak voor start omleidingen via Brabantroute

Bij controles van de Moerdijkbrug zijn er haarscheurtjes in de rails ontdekt die tot onveilige situaties kunnen leiden. Deze haarscheurtjes worden tussen woensdag 13 en vrijdag 15 april met spoed gerepareerd. De klus moet onder een flinke tijdsdruk worden uitgevoerd, want vanaf 17 april gaan goederentreinen een omleidingsroute via de Moerdijkbrug rijden vanwege werkzaamheden aan het Derde Spoor. De Moerdijkbrug maakt onderdeel uit van de Brabantroute.

Woordvoerder Lucas Stassen van ProRail: “We gaan er vanuit dat gaat lukken om de brug op tijd te herstellen, want kunnen ons niet permitteren dat het niet af is. Omdat er wordt gewerkt aan het Derde Spoor is de ruimte op het spoor heel krap en kunnen we dit soort tegenvallers minder goed opvangen. Daarom is het goed dat dit defect nu is ontdekt en niet gedurende de omleidingen.” Het Derde Spoor is een 70 kilometer lange nieuwe spoorlijn tussen Emmerich en Oberhausen, een belangrijke verbinding van de Betuweroute richting Ruhrgebied en verder.

Hinder spoorgoederenvervoer

Tijdens de herstelwerkzaamheden aan de Moerdijkbrug wordt het treinverkeer tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe omgeleid. De Moerdijkbrug maakt onderdeel uit van de Brabantroute, de route die vanaf 17 april wordt gebruikt om de goederentreinen om te leiden. Vanaf die datum wordt er gewerkt aan het Derde Spoor, een 70 kilometer lange nieuwe spoorlijn tussen het Duitse Emmerich en Oberhausen.

Volgens DB Cargo leveren de spoedwerkzaamheden aan de Moerdijkbrug ernstige hinder op voor het spoorgoederenvervoer op de routes Rotterdam Kijfhoek – Antwerpen/Terneuzen/Vlissingen, Rotterdam Kijfhoek – Moerdijk/Tilburg/Acht (Eindhoven)/Venlo/Chemelot en Bad Bentheim – Rotterdam Kijfhoek – Essen/Vlissingen. “Treinen zijn hierdoor langer onderweg en omdat de treinen gebruik moeten maken van routes met zeer intensief personenverkeer kunnen vertragingen niet worden uitgesloten.” Het spoorbedrijf betreurt de hinder die zijn klanten hierdoor gaan ondervinden.

Inspecties spoor

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zegt in een reactie op de spoedoperatie dat ProRail de periodieke inspecties van het spoor moet verbeteren en de herstelwerkzaamheden eerder en beter moet inplannen. Daarnaast zou de ingeschatte resterende levensduur kritischer moeten worden ingeschat. “Eerder vervangen van slijtende onderdelen aan het spoor is weliswaar duurder, maar de economische schade voor ons land door onverwachte buitendienststellingen is eveneens aanzienlijk.”

Lees ook:

Planning Duitse deel Betuweroute in gevaar door bezwaarprocedures

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.