Goederentrein met auto's op station Tilburg Centraal Station

Panteia: spoorgoederenvervoer groeit in 2016

Het volume van het spoorgoederenvervoer zal in 2016 met 1,7 procent groeien. Dat is ongeveer 800.000 ton. Dat blijkt uit de Korte Termijn Voorspeller van onderzoeks- en adviesbureau Panteia. Spoorgoederenvervoerders ervaren concurrentie van de binnenvaart en weg vanwege de hoge tarieven die zij voor het gebruik van het spoor moeten betalen.

Panteia verwacht in het eerste kwartaal van 2016 een groei van 2,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Daarbij baseert het onderzoeksbureau zich op de transportindex voor railvervoer die in de eerste twee weken van dit jaar hoger stond in vergelijking met dezelfde periode in 2014 en in 2015. In het eerste kwartaal van 2015 was er een daling te zien in het volume van het spoorgoederenvervoer.

Spoorgoederenvervoer

De economische vooruitzichten voor Italië zijn net als in 2015 niet erg rooskleurig, maar er is een verschil te zien tussen het Noord- en Zuid-Italië. Het noorden doet het economisch veel beter en is over het algemeen goed ontsloten per spoor.

Door het openen van de Corridor One-Stop-Shop zal het goederenvervoer per spoor naar Tsjechië, Polen en Litouwen eenvoudiger gaan, verwacht Panteia. De One-Stop-Shop maakt het mogelijk voor een klant om bij één loket  spoorcapaciteit aan te vragen in plaats bij ieder land afzonderlijk. Voor het vervoer richting België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië was dit al mogelijk.

Concurrentie

Spoorgoederenvervoerders ervaren concurrentie van de binnenvaart en weg vanwege de hoge tarieven die zij voor het gebruik van het spoor moeten betalen. De stijging van de gebruikersvergoeding in 2016 is iets gecompenseerd door staatssecretaris Dijksma. Wat eerst een stijging van tientallen procenten was, is nu teruggebracht tot een stijging van 5,6 procent in 2016 en 2017.

Ook DB Netz verhoogt de gebruikersvergoedingen voor het spoor. De tarieven voor het gebruik van het spoor in Duitslands stijgen in 2016 met 2,4 procent. Gebruikersvergoedingen kunnen een aandeel hebben van 30 procent in de totale kosten op een route van Rotterdam naar Duitsland.

Reistijd

Volgens Panteia kunnen de spoorgoederenvervoerders zich met reistijd onderscheiden van andere modaliteiten. De vluchtelingenstroom in Europa en dreiging van terrorisme zorgt er bijvoorbeeld voor dat grenscontroles voor het wegvervoer langer duren.

Ondanks goede voortekenen uit de klimaatconferentie Parijs 2015 heeft DB Schenker besloten om marktsegmenten die niet rendabel zijn te beëindigen. Verliesgevende transporten moeten worden stopgezet en het ladingsverlies wordt voor lief genomen.

Spoorverbinding

DB Schenker BTT is onlangs een nieuwe spoorverbinding gestart tussen het Duitse Burghausen en Rotterdam. Met de start van deze shuttle wordt de bereikbaarheid van de ‘Beierse chemiedriehoek’ vanuit Rotterdam per spoor verbeterd. Tussen Rotterdam en Noord-Frankrijk (Nord-Pas-de-Calais) komt er een nieuwe treinshuttle die vanaf het eerste kwartaal 2016 Vijf dagen per week gaat rijden.

Verder is de verbinding tussen Rotterdam en Oostenrijk frequenter geworden. Het is uitgebreid van drie naar vier treinen. Daarnaast wordt eind 2016 de route verlengd met ongeveer 180 kilometer om ook Wenen te bereiken.

Intermodaal transport

Tussen Moerdijk en Milaan is in oktober 2015 een nieuwe verbinding opgezet. Er rijdt drie keer per week een trein met containers. Als het goed loopt, wordt het aantal treinen naar vijf verhoogd. Verder is er een nieuwe verbinding tussen Venlo en Noord-Italië opgezet. De trein gaat vijf keer per week rijden met intermodale producten.

Er is een nieuwe spoordienst tussen Rotterdam en Noord-Italië gekomen. De dienst maakt deel uit van een short sea verbinding tussen Italië en het Verenigd Koninkrijk. Met de spoordienst wordt Italië dagelijks aangedaan. Door een toenemende vraag naar intermodaal transport tussen Nederland en Polen is in 2015 de spoorverbinding tussen Rotterdam en Kutno uitgebreid van vijf naar shuttles per week. Verder wordt onderzocht of er een intermodale verbinding tussen Zuid-Polen en Nederland mogelijk is.

Stimuleringsmaatregelen

In Zwitserland komen er vanaf 2017 stimuleringsmaatregelen voor het spoorvervoer. Een tunnel voor lange, zware treinen is dan af. Deze tunnel is een verbeterde verbinding voor het internationaal verkeer.

In 2015 kwam de eerste Trans Asia trein aan in de Rotterdamse haven. Tussen Duisburg en China is de dienstverlening ook verbeterd. Naast een volle containerdienst is het nu ook mogelijk om groupagelading te vervoeren.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Panteia: spoorgoederenvervoer groeit in 2016”

Loek van der Heide|18.02.16|16:36

In 2011 adviseerdePanteia aan de Stenden Hogeschool Emmen negatief over een onderzoeksvoorstel naar spoorgoederenvervoer tussen Randstad Noordflank, de Afsluitdijk- Harlingen en de Eemsmond over Nieuweschans-Grens naar de Noordelijke- en zuidelijke EU.
Deze ‘insteek’ van Panteia tegen de lijn Afsluidijk- Harlingen-Nieuweschans blijft voor mij onbegrijpelijk, dat ‘Panteia’ zich leent voor politiek-correcte beslissingen, ten gunste van de Hanzelijn-Coevorden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.