Betuweroute

‘Marktaandeel spoorgoederenvervoer verdubbelt komende jaren’

Het marktaandeel van het goederenvervoer per spoor ten opzichte van weg en water moet de komende jaren toenemen van 8 naar 20 procent. Deze ambitie heeft directeur Pier Eringa van ProRail in Spoor en Cijfers 2015 van communicatiebureau Rail Cargo bekendgemaakt. 



Volgens de topman kan dit worden gerealiseerd door de kwaliteit te verbeteren. “Wij maken werk van het spoorgoederenvervoer en de goederenvervoerders moeten blij worden van ProRail. Dat betekent betrouwbare infrastructuur, doorgaande goederenpaden en perfecte dienstverlening aan de goederenmarkt via één loket.”

Betuweroute

Op 1 juli 2015 is exploitatie van de Betuweroute overgedragen van Keyrail naar ProRail, waarmee de spoorbeheerder verantwoordelijk is voor al het goederenvervoer per spoor. De goederenspoorlijn tussen het Rotterdamse havengebied en Duitsland speelt hierin een belangrijke rol.

Het gebruik van de Betuweroute is sinds de opening in 2007 geleidelijk toegenomen, onder meer vanwege de toename van het aantal locomotieven dat met het beveiligingssysteem ERTMS is uitgerust. De verschuiving van goederentreinen van de Betuweroute naar het gemengde net is aangemoedigd. Dat leidde ertoe dat er in het eerste kwartaal van 2014 een recordaantal van 6.700 treinen over de spoorlijn reed. Het gemiddelde aantal treinen per week op het A15-tracé van de Betuweroute lag in 2015 op ongeveer 500, voor beide richtingen opgeteld.

Betuweroute

Het marktaandeel van de Betuweroute (A15-tracé) voor alle internationale goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven is in 2014 stabiel gebleven op ruim 80 procent. Het aandeel van hetzelfde tracé in het totale spoorgoederenvervoer op de Nederlands-Duitse grens was in 2014 ongeveer 60 procent.

Vanwege de groei in het intermodale segment, wordt er een toename van het vervoer van en naar de Nederlandse zeehavens verwacht. Zo openden onlangs de containerterminals APMT2 en RWGT. Deze zullen ook voor een groei van het vervoer zorgen. Voor de langere termijn zal de aanleg van het derde spoor ook een positief effect op de groei van het spoorgoederenvervoer hebben. Rond 2022 zullen goederentreinen over dit spoortraject gaan rijden.

Spoor in Cijfers

Download hier Spoor in Cijfers van Rail Cargo.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Marktaandeel spoorgoederenvervoer verdubbelt komende jaren’”

Cor Knops|15.01.16|10:22

Hallo,

Er staat een fout in de tekst naar mijn mening namelijk
De verschuiving van goederentreinen van de Betuweroute naar het gemengde net is aan gemoedigd.
Dit moet volgens mij andersom zijn.
Anders zou de Betuweroute voor niets zijn aangelegd, als je de goederentreinen aanmoedigd om het bestaande net te gebruiken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Marktaandeel spoorgoederenvervoer verdubbelt komende jaren’ | SpoorPro.nl
Betuweroute

‘Marktaandeel spoorgoederenvervoer verdubbelt komende jaren’

Het marktaandeel van het goederenvervoer per spoor ten opzichte van weg en water moet de komende jaren toenemen van 8 naar 20 procent. Deze ambitie heeft directeur Pier Eringa van ProRail in Spoor en Cijfers 2015 van communicatiebureau Rail Cargo bekendgemaakt. 



Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Marktaandeel spoorgoederenvervoer verdubbelt komende jaren’”

Cor Knops|15.01.16|10:22

Hallo,

Er staat een fout in de tekst naar mijn mening namelijk
De verschuiving van goederentreinen van de Betuweroute naar het gemengde net is aan gemoedigd.
Dit moet volgens mij andersom zijn.
Anders zou de Betuweroute voor niets zijn aangelegd, als je de goederentreinen aanmoedigd om het bestaande net te gebruiken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.