Staking, Deutsche Bahn, reizigers, stations

Winst Deutsche Bahn loopt terug door spoorstakingen

De winst van Deutsche Bahn is in de eerste helft van dit jaar flink gedaald. Dit is met name te wijten aan de stakingen van Duitse machinisten. Dat maakte het Duitse spoorbedrijf dinsdag bekend. Deutsche Bahn en de machinistenvakbond sloten begin juli een nieuwe cao. Daarmee zijn nieuwe stakingen van de baan.

De winst daalde van 642 miljoen euro in 2014 naar 391 miljoen euro in 2015. De omzet nam met 1,3 procent toe tot 20 miljard euro. Dit is mede het effect van gunstige wisselkoerseffecten. De stakingen zorgden voor een kostenpost van 252 miljoen euro.

Stakingen

“De stakingen hebben van onze klanten veel geduld geëist, ons personeel veel kracht gekost en hebben schade toegebracht aan de belangrijkste inkomsten van ons bedrijf. In de jaren 2014 en 2015 zijn we daardoor in totaal ongeveer 500 miljoen euro misgelopen”, aldus directeur  Rüdiger Grube van Deutsche Bahn.

Door de stakingen en slechte weersomstandigheden liep het goederenvervoer per spoor terug. Het volume in het eerste half jaar daalde met 6 procent van de 52,0 miljard tonkilometer naar 48,9 miljard tonkilometer.

Reizigers

Het aantal vervoerde reizigers kromp mede door de stakingen met 1,6 procent tot 985 miljoen. Dochter Arriva boekte wel goede resultaten. De totale omzet van het spoorbedrijf steeg in de eerste helft van 2015 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar tot 165 miljoen euro (7,5 procent) tot bijna 2,4 miljard euro. Het aantal treinkilometer steeg met 2,5 procent tot 4,3 miljard.

Deutsche Bahn kondigde aan maatregelen te gaan nemen om efficiënter te werken en kosten te besparen. Tot 2020 wil het bedrijf alleen al bij het management 700 miljoen euro bezuinigen.

Positie Deutsche Bahn

“Deutsche Bahn zal slanker, sneller, efficiënter en meer klantgericht worden. We gaan het beheer strakker regelen, de structuur wordt slanker en er komt meer focus op de klant. Daardoor komen we in een positie waarbij we voldoen aan de veranderende uitdagingen in de wereld van mobiliteit en logistiek”, zei Grube.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.