Treinramp, goederentrein, Wetteren

Nederlandse machinist treinramp Wetteren overleden

De Nederlandse machinist die in 2013 betrokken was bij een treinramp in het Belgische Wetteren is overleden. De man kwam om het leven na een kort ziekbed. Mogelijk kan het strafonderzoek door zijn dood niet meer worden voortgezet, waardoor een geen schuldigde voor het ongeluk kan worden aangewezen.

De slachtoffers hebben nog steeds recht op een schadevergoeding, al is het onduidelijk wie deze zal moeten uitbetalen. De machinist van de trein was een Nederlander die in opdracht van het DB Schenker Rail onder de vlag van het NMBS Logistics reed.

Goederentrein

De treinramp in Wetteren vond op 4 mei 2013 plaats. De goederentrein met giftige stoffen ontspoorde en daarna verspreidden giftige dampen zich via de riolering. Daarbij kwam een persoon om het leven en raakte een honderdtal mensen gewond. Ongeveer vierhonderd mensen moesten hun huis verlaten.

Justitie in Dendermonde onderzoekt al twee jaar naar wie de verantwoordelijke is voor de ramp. Uit een rapport van het Onderzoeks­orgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor bleek eind vorig jaar onder meer dat de machinist een sein had genegeerd en ook twee keer zo snel reed als is toegestaan. Bij het naderen van een wissel reed hij ruim 80 kilometer per uur, waar hij had moeten afremmen tot 40 kilometer per uur.

Vervolging

Volgens diverse Belgische media stond de Belgische justitie op het punt om de man  strafrechtelijk te vervolgen. Maar woensdag kregen de slachtoffer van de treinramp ineens een brief van justitie met het bericht dat de machinist onlangs is overleden.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.