goederentrein, Betuweroute

ProRail: spoorgoederenvervoerders niet achtergesteld

Spoorgoederenvervoerders hoeven niet te vrezen dat ze worden achtergesteld door ProRail. Het Landelijk Coördinatieteam Goederen onder voorzitterschap van directielid Hugo Thomassen neemt de wensen en belangen van spoorvervoerders op de Nederlandse rails zeer serieus. Ook werkt ProRail samen met de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam om de concurrentiepositie van Nederland als vervoersland te handhaven en te verbeteren.

Dat laat ProRail weten in reactie op geluiden van sommige vervoerders die vrezen dat ProRail reizigersvervoer gaat voortrekken op het spoor nu KeyRail, beheerder van de Betuweroute, per 1 juli is opgegaan in ProRail. De vervoerders spraken die vrees donderdag in het Financieele Dagblad uit.

Volgens ProRail is het voor spoorvervoerders alleen maar voordelig om slechts één aanspreekpunt te hebben. “Vóór de integratie van Keyrail in onze organisatiestructuur moesten vervoerders met beide organisaties contact hebben als ze over zowel de Betuweroute als het ‘gewone’ spoornet wilden rijden”, laat een woordvoerder weten. “Dat is nu niet meer nodig.”

Logistiek verbeteren

ProRail wil dat het aandeel goederenvervoer per spoor vanuit Rotterdam de komende jaren ten opzichte van weg en water groeit van de huidige acht procent naar twintig procent in 2020. De expertise van het Keyrail-personeel komt volgens de spoorbeheerder daarbij goed van pas. De zestig medewerkers van Keyrail zijn ondergebracht bij ProRail.

Samen met de havenbedrijven wil ProRail het logistieke proces verbeteren, bijvoorbeeld door informatieuitwisseling over verwachte aankomsttijden van treinen. Terminalbedrijven kunnen daardoor hun processen beter inrichten en hebben minder tijd en materieel nodig. ProRail bezat al vijftig procent van de aandelen van Keyrail. Het Havenbedrijf Rotterdam bezat 35 procent en het Havenbedrijf Amsterdam had een belang van 15 procent.

Transitie

De Betuweroute, de belangrijkste hoofdroute voor goederenvervoer in Nederland, werd tot 1 juli beheerd door Keyrail. Het bedrijf was speciaal voor dit doel opgericht. De overname levert volgens ProRail een voordeel op van 1,4 miljoen euro.

De integratie van Keyrail is in stappen gegaan. Spoorbeheerder ProRail nam het beheer van de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en Zevenaar al op 1 januari 2015 over, maar tot het formele realiseren van de transitie ging de reguliere bedrijfsvoering van Keyrail en ProRail gewoon door. Spoorbedrijven hielden tot die tijd hun vaste contactpersonen binnen Keyrail en ProRail.

Omrijden

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) publiceerde vorig jaar een onderzoek waaruit bleek dat goederenvervoerders vonden dat ze achtergesteld worden op het spoor. Als ProRail onderhoud aan het spoor uitvoert, zou het goederenvervoer meestal de dupe zijn. Het onderhoud gebeurt vooral ’s nachts en juist dan rijden goederentreinen. Daardoor moeten deze treinen omrijden, komen ze te laat en maken goederenvervoerders meer kosten.

De Betuweroute met een lengte van 174 kilometer werd in juni 2007 geopend. De route bestaat uit de havenspoorlijn tot aan het spooremplacement Kijfhoek en de verbinding langs de snelweg A15 die in elkaar overgaan. De haven van Amsterdam is aangesloten op de Betuweroute via een verbindingsboog bij Geldermalsen. De Betuweroute is de eerste spoorlijn in Nederland met een voltage van 25kV. Het is uitgerust met het moderne, Europese spoorsysteem ERTMS. Er rijden jaarlijks zo’n 22.000 goederentreinen op de Betuweroute.

Martijn van Best

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.