Ontsporing, goederentrein, Kijfhoek

Onderzoeksraad licht ontsporing goederentrein bij Kijfhoek door

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een verkennend onderzoek gestart naar de ontsporing van een goederentrein bij rangeerterrein Kijfhoek. De trein ontspoorde dinsdagavond door nog onduidelijke redenen op het spoor dat naar de Sophiatunnel en de Betuweroute leidt. Daarbij kwamen acht wagons naast de rails terecht. Door het ongeval reden twee uur lang geen treinen tussen Rotterdam en Dordrecht. Het spoor is vrijdagochtend weer vrijgegeven.

Bij de ontsporing raakte niemand gewond en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. De brandweer rukte aanvankelijk massaal uit, maar dit bleek niet nodig te zijn. Het ging om een goederentrein van DB Schenker geladen met ijzererts. Het voertuig was onderweg naar een Staalfabriek in het Duitse Saarland.

Bovenleiding

Het ongeval veroorzaakte veel schade aan het spoor. Zo moesten een bovenleidingsportaal, spoorstaven, dwarsliggers en spoorgrind worden hersteld. Donderdagochtend werd de laatste goederenwagon op het spoor gehesen. Daarna kon er gestart worden met de herstelwerkzaamheden. Sinds vrijdagochtend is het spoor weer volledig beschikbaar.

Naast de Onderzoeksraad voor Veiligheid hebben ook de Inspectie Leefomgeving en Transport en ProRail een onderzoek ingesteld.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoeksraad licht ontsporing goederentrein bij Kijfhoek door | SpoorPro.nl
Ontsporing, goederentrein, Kijfhoek

Onderzoeksraad licht ontsporing goederentrein bij Kijfhoek door

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een verkennend onderzoek gestart naar de ontsporing van een goederentrein bij rangeerterrein Kijfhoek. De trein ontspoorde dinsdagavond door nog onduidelijke redenen op het spoor dat naar de Sophiatunnel en de Betuweroute leidt. Daarbij kwamen acht wagons naast de rails terecht. Door het ongeval reden twee uur lang geen treinen tussen Rotterdam en Dordrecht. Het spoor is vrijdagochtend weer vrijgegeven.

Bij de ontsporing raakte niemand gewond en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. De brandweer rukte aanvankelijk massaal uit, maar dit bleek niet nodig te zijn. Het ging om een goederentrein van DB Schenker geladen met ijzererts. Het voertuig was onderweg naar een Staalfabriek in het Duitse Saarland.

Bovenleiding

Het ongeval veroorzaakte veel schade aan het spoor. Zo moesten een bovenleidingsportaal, spoorstaven, dwarsliggers en spoorgrind worden hersteld. Donderdagochtend werd de laatste goederenwagon op het spoor gehesen. Daarna kon er gestart worden met de herstelwerkzaamheden. Sinds vrijdagochtend is het spoor weer volledig beschikbaar.

Naast de Onderzoeksraad voor Veiligheid hebben ook de Inspectie Leefomgeving en Transport en ProRail een onderzoek ingesteld.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.