Goederentrein

Spoormonitor: goederenvervoerders willen voorrang op spoor

Goederenvervoerders vinden dat ze achtergesteld worden op het spoor. Dat blijkt uit de zesde spoormonitor van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De goederenvervoerders vinden dat ProRail het personenvervoer voortrekt. Ze vinden dat ProRail het personenvervoer vaak voorrang geeft op het goederenvervoer. Ook als ProRail onderhoud aan het spoor uitvoert, is het goederenvervoer meestal de dupe. Het onderhoud gebeurt namelijk vooral ’s nachts en juist dan rijden goederentreinen. Daardoor moeten deze treinen omrijden, komen ze te laat en maken goederenvervoerders meer kosten.

Volgens de Spoorwegwet moet iedereen gelijke toegang tot het spoor hebben. “Omdat er op het spoor een krappe capaciteit is, zijn er spanningen tussen goederenvervoer, personenvervoer en onderhoud. Die capaciteit moet op een eerlijke manier worden verdeeld” zegt bestuurslid Henk Don van ACM. “Als vervoerders zich benadeeld voelen, kunnen ze dit bij ons melden. ACM heeft de bevoegdheid om dit soort geschillen te behandelen.”

Goederentreinen

Goederentreinen vertrekken op het tijdstip dat door de klant wordt bepaald. Daardoor rijden ook vaak in de nacht. Het tijdstip van vertrek van een reizigerstrein wordt ruim een jaar van te voren vastgelegd. De werkwijze bij planning verschillen. Voor alle treinen worden in de dienstregeling van ProRail paden gepland. Bij reizigerstreinen rijdt er op ieder pad een trein, met of zonder passagiers. Bij goederentreinen rijden er alleen treinen met lading en blijven er dus treinpaden onbenut.

Prioriteringsregels worden ingezet als instrument om de verschillen te overbruggen, maar dan blijkt dat vrij willekeurig wordt bepaald dat bijvoorbeeld een vrijwel lege reizigerstrein in de late avond toch prioriteit krijgt over een internationale goederentrein beladen met waardevolle producten. KNV pleit er in een reactie op de spoormonitor van ACM voor dat niet generiek een bepaalde trein prioriteit krijgt boven de ander, maar dat de economische gevolgen in een eventuele prioritering worden meegewogen.

Tarieven

ACM ziet toe op het vaststellen van tarieven van gebruikersvergoedingen en verwacht de tarieven voor 2015 sterk uiteen kunnen gaan lopen. De toezichthouder stelt dat er nog geen overgangsregeling is om de overgang naar de nieuwe systematiek voor de gebruiksvergoedingen in 2015 gespreid over meerdere jaren uit te voeren. KNV zegt dat met de afnemende kwaliteit van de paden voor goederentreinen en de dreigende problemen door de aanleg van het derde spoor Emmerich-Oberhausen, de voorgenomen verhoging en grote onzekerheid over de tarieven voor 2015 en de jaren daarna onverantwoord is. KNV pleit daarom voor bevriezing van de tarieven totdat de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute klaar zijn.

ACM heeft in de spoormonitor ruime aandacht voor samenwerking tussen de spoorbeheerders bij grensoverschrijdende paden en de ruimte voor de spooraannemers. KNV-directeur Ad Toet: “We hebben er goed vertrouwen in dat de aandacht van ACM zal bijdragen aan het vinden van oplossingen in goede harmonie met collega’s, spoorbeheerders, vervoerders en autoriteiten in buurlanden en in Nederland.”

Benutting spoor

Uit de spoormonitor blijkt dat het spoor de afgelopen jaren beter wordt benut. Dit komt onder andere doordat de NS en regionale vervoerders zoals Arriva en Veolia, meer kilometers hebben gemaakt op het spoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.