Spoorgoederenvervoer groeit kleine 3 procent in 2014 en 2015

Het spoorgoederenvervoer zal in 2014 en 2015 met ongeveer 2,5 tot 3 procent toenemen. Dat is een groei van ruim één miljoen ton per jaar. Dat blijkt uit de Korte Termijn Voorspeller van onderzoeksbureau Panteia. De haven van Amsterdam gaat de spoorcapaciteit verhogen, zowel nationaal als internationaal naar Italië. Daarnaast bieden lage waterstanden in de binnenvaart tijdelijke kansen voor een positieve impuls voor het spoorvervoer. Wel zal de dalende wegvervoerprijs en het toenemende serviceniveau van de containerbinnenvaart met name in het binnenland voor concurrentie zorgen.

Europees gezien wordt door ERS Railways, NMBS Logistics en TX Logistics gerekend op tien procent volumegroei in 2014. TX Logistics verhoogde in april van dit jaar de frequentie Rotterdam-München met 25 procent. Daarnaast is Jan de Rijk Logistics eind april gestart met een tweede dagelijkse trein (vijf keer per week) van Venlo naar Milaan.

Goederengroepen

De goederengroep energie stijgt het sterkst in 2014. In de prognose voor 2015 is de grootste stijging te zien in de goederengroep chemie. Transport van metaalproducten stijgt met 1,6 procent. Voor landbouw en levensmiddelen verwacht het onderzoeksbureau nagenoeg geen verandering in het volume. Het vervoer van containers en eindproducten stijgt in 2015 meer dan in 2014. Panteia verwacht een recordhoogte in het volume. Daarbij zijn de verwachtingen voor de binnenlandse markt hoog.

De kosten van het spoorvervoer lopen in 2015 naar verwachting op. Het kabinet wil miljoenen meer opbrengste halen uit de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenvervoer. ProRail rekent voorlopig voor 2015 met een 30 procent hogere gebruikersvergoeding. KNV vreest dat daardoor internationale transportbedrijven sneller zullen uitwijken naar België of Duitsland. De werkgeversvereniging wijst erop dat er een hogere prijs wordt gevraagd terwijl de kwaliteit van het Nederlandse spoorproduct te wensen overlaat. De kosten van het gebruik van het spoor liggen momenteel 10 tot 20 procent boven de kosten in België en Duitsland.

Werkzaamheden derde spoor

Daarnaast lopen de kosten van het spoorvervoer tussen Nederland en Duitsland op vanwege de omleidingen tijdens werkzaamheden aan het derde spoor aan de Duitse kant van de Betuwelijn. De capaciteit van de Betuwelijn kan behouden worden, door meer inzet van personeel, materiaal en een hogere gebruikersvergoeding. Tot nu toe is in de ramingen voor 2015 geen rekening gehouden met een eventueel negatief effect van de werkzaamheden aan het derde spoor op de transportkosten voor verladers.

Verder valt in het rapport van Panteia te lezen dat in de haven van Rotterdam er versnippering van terminals te zien is. Dit zorgt voor vertragingen in de reistijden.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Spoorgoederenvervoerders en ProRail  ruziën over tariefverhoging spoor

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.