Pulchri-debat KNV, Tweede Kamerleden

CDA: breng loket spoorgoederenvervoerder onder bij ProRail

ProRail moet het loket voor de spoorgoederenvervoerders worden en niet Keyrail. De spoorbeheerder kan met een KPI Kritieke Prestatie Indicator (KPI) worden geprikkeld om dit op de juiste wijze te verzorgen. Dat zei CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tijdens het jaarlijkse Pulchri-debat in Den Haag.

Het ministerie voor Infrastructuur en Milieu wil van de twee infrastructuurmanagers ProRail en Keyrail één infrastructuurmanager maken. Daarbij zou ProRail de infrastructuurmanager worden die sommige taken gaat delegeren aan Keyrail. Keyrail zou daarbij de rol krijgen van adviesbureau voor het spoorgoederenvervoer.

KNV Spoorgoederenvervoer luidde al eerder de noodklok over deze kwestie en stelt dat zo’n concept muren creëert tussen ondernemingen en voor extra overheadkosten zorgt. Daarnaast zou het niet automatisch meer efficiëntie opleveren. De werkgeversvereniging wordt hierin gesteund door vakbond FNV.

Bezwaar

De Rouwe nam het tijdens het debat op voor de spoorgoederenvervoerders: “Deze constructie lijkt ervoor te zorgen dat straks twee loketten zijn. De goederenvervoerders hebben hier bezwaar tegen”, zo weet het Kamerlid. “Er moet echt één loket bij ProRail komen. Een KPI kan er daarbij voor zorgen dat ze dit faciliteren.”

Vakbondbestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor steunt het betoog van het CDA: “Het is een zaak van beter benutten van de huidige capaciteit. Keyrail heeft daar geen bijdrage aan. Als het loket bij Keyrail komt, dan levert dit geen extra efficiëntie op maar juist inefficiëntie. Het goederenloket dient bij ProRail ondergebracht te worden.” VVD-Kamerlid: “Ik ben het eens met FNV. Er dient één loket voor het spoorgoederenvervoer te komen en dat is Keyrail.”

Conflicten

Ook SGP vindt dat Keyrail het aanspreekpunt voor het spoorgoederenvervoer dient te zijn. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop: “Als goederenvervoerders samen kunnen werken, dan kan dat het beste bij één loket en dat zou Keyrail kunnen zijn.”

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven: “Het gaat ons om het effect. Het is belangrijk dat de capaciteit zo goed mogelijk verdeeld wordt. Voor de vervoerders is het van belang om één loket te hebben. Keyrail kan de capaciteit en de kennis die het in huis heeft hiervoor benutten. Tegelijkertijd hangt het wel af van de werkwijze en hoe er gehandeld wordt bij conflicten. Het is niet de bedoeling dat je dan nog te maken krijgt met twee loketten.”

Reactie Keyrail

Keyrail verklaarde eerder al dat de vrees voor een tweede scheidsrechter onterecht is. “Juist in de huidige situatie is sprake van twee beheerders waarmee vervoerders afspraken moeten maken. In de toekomstige situatie wordt dit teruggebracht tot één partij.”

“De railgoederenvervoerders krijgen met Keyrail het centrale loket waar zij hun capaciteit aanvragen en met wie zij onderhandelen over de hoogte van de gebruiksvergoeding. Keyrail werkt nu en in de toekomst binnen de beheersconcessie van ProRail. Daarmee is en blijft er sprake van één spoorbeheerder”, zo luidt de officiële reactie van het spoorbedrijf.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “CDA: breng loket spoorgoederenvervoerder onder bij ProRail”

Marieke van Gompel|12.12.13|16:50

Reactie van Mark Könst: Het is duidelijk dat KeyRail de aangewezen partij moet zijn om dit loket te beheren. Met haar proactieve houding om het goederenvervoer per spoor te stimuleren en naar een hoger niveau te brengen, heeft zij in het verleden een duidelijke dienst bewezen. Prorail heeft genoeg uitdagingen waarmee ze het druk zat heeft en is in haar oriëntatie niet internationaal gericht. Het plannen van een containerverplaatsing van haven t/m terminal is iets anders dan infrabeheer alleen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.