Betuweroute

Onderzoek naar Noordtak Betuweroute gaat door, ondanks afwijzing Mansveld

De provincies Overijssel en Gelderland en Havenbedrijf Rotterdam gaan door met het onderzoek naar de aanleg van de Noordtak van de Betuweroute. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zei maandag in de Tweede Kamer opnieuw dat de Noordtak er niet komt, omdat de kosten volgens haar te hoog zijn. Mansveld zegt dat de aanleg van de aftakking van de goederenspoorlijn ruim twee miljard euro kost.

Volgens de provincies en het Havenbedrijf is de aanleg van een enkele spoorlijn al mogelijk vanaf 1,4 miljard euro. Zij geven aan te willen meebetalen aan de aanleg als dit voldoende oplevert voor de regio. Een nieuw onderzoek moet uitwijzen wat de kosten en baten hiervan zijn.

Quickscan

De partijen verwachten dat een nieuwe spoorlijn minder overlast zal veroorzaken, omdat die door een dunbevolkt gebied of langs de snelweg kan worden aangelegd. Het huidige spoor loopt door woonwijken en met de toename van het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland zal ook de overlast toenemen, zo verwachten de partijen.

Gedeputeerde Ineke Bakker van de provincie Overijssel heeft Mansveld gehoord, maar zegt het onderzoek toch voor te zetten. “Misschien kunnen we haar overtuigen met de resultaten van het onderzoek. De vorige onderzoeken hebben uitgewezen dat de kosten van een noordelijke aftakking heel hoog zijn, maar wij willen ook kijken wat ook de baten zijn. We willen met een quicksan de onderzoeken op een aantal punten verder aanscherpen. Het is een economische spin-off. Wij hopen dat er een dusdanig beeld uit komt dat het interessant is om in die hele MER-discussie mee te nemen als alternatief.”

Overlast

De toename van het spoorgoederenvervoer levert volgens de gedeputeerde voor Gelderland en Overijssel meer lasten dan lusten op. “We zien dat de impact op het gebied van veiligheid, trillingen, geluidsoverhinder enorm is. Om de leefbaarheid in stand te houden, moeten er allerlei aanpassingen worden gedaan. Dan vind ik het om op korte termijn relatief snel een onderzoek te doen of het toch nog niet een haalbare situatie is om een aftakking van de Betuweroute te maken.”

De Noordtak maakte aanvankelijk deel uit van de plannen voor de Betuweroute maar werd in 1999 al geschrapt omdat de kosten hiervan te hoog zouden zijn. De optie werd vorig jaar opnieuw bekeken, maar opnieuw afgewezen.

Lees ook:

Mansveld: aanleg Noordtak Betuweroute te duur

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Onderzoek naar Noordtak Betuweroute gaat door, ondanks afwijzing Mansveld”

AOD|28.11.13|19:02

Maar zo als op de foto is natuurlijk onzin. Er hangt niet voor niets een draadje boven het spoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.