‘Verleng concessie Keyrail met een jaar’

Het zou goed zijn als de concessie van Keyrail met een jaar wordt verlengd. Dat geeft voldoende tijd om de toekomstplannen voor het spoorgoederenvervoer verder uit te werken. Daarna kan er verder worden gesproken over de organisatie van het spoorgoederenvervoer. Dat zegt directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer in reactie op een brief van staatssecretaris Wilma Mansveld waarin zij schrijft dat ze de taakopdracht van Keyrail zo snel mogelijk op hoofdlijnen wil vaststellen.

Mansveld wil de taakopdracht zo snel mogelijk vaststellen omdat de concessie van Keyrail in september van dit jaar afloopt. Keyrail is nu nog de spoorbeheerder van de Betuweroute. Het ministerie wil de organisatie van het spoorgoederenvervoer anders gaan indelen. Onder meer door Keyrail het loket van het spoorgoederenvervoer te maken. Keyrail was woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

Taakopdracht

KNV Spoorgoederenvervoer vindt het te vroeg om de opdracht van Keyrail nu al vast te stellen. Onder meer omdat er nog veel onduidelijkheid is over de taakverdeling tussen ProRail en Keyrail. “Trek die concessie een jaar langer door, dan hebben we genoeg tijd om het aanvalsplan op te tuigen. Daarna kunnen we gezamenlijk over de organisatie praten. Men is onnodig gehaast”, aldus Toet.

KNV Spoorgoederenvervoer maakte vorig jaar bekend met een aanvalsplan voor het spoorgoederenvervoer te komen. In het KNV-plan moet de concurrentiepositie van het Nederlandse spoorgoederenvervoer worden vastgesteld en maatregelen worden opgenomen die ervoor zorgen dat Nederland haar positie op de markt terugwint. Staatssecretaris Mansveld gaf begin dit jaar aan dit plan te steunen, maar het lijkt erop dat ze de gezamenlijke uitwerking van het plan geen voorrang wil geven.

Spoorgoederenloket

Keyrail zal in de nieuwe taakopdracht het loket voor het spoorgoederenvervoer worden. Daarbij kunnen volgens Mansveld zowel afspraken voor de Betuweroute als voor het gemengde net worden gemaakt. Bij het loket kunnen spoorvervoerders aanvragen doen voor goederenpaden en de toegangsovereenkomst.

Spoorgoederenvervoerders hebben op dit moment nog met twee loketten te maken: Keyrail voor de Betuweroute en ProRail voor het gemengde net. In de plannen van het ministerie wordt ProRail de infrastructuurmanager die sommige taken gaat delegeren aan Keyrail. Volgens KNV creërt deze constructie alleen maar muren tussen ondernemingen en zorgt voor extra overheadkosten. Daarnaast zou het niet automatisch meer efficiëntie opleveren.

Ketenregisseur

Keyrail zal volgens de staatssecretaris de ketenregisseur zijn die de logistieke processen vanaf de aankomst in de haven, via de doorvoer over het spoor tot aan de bestemming in het Europese achterland regelt. Daarbij dient de organisatie voor passende doorgaande internationale goederenpaden te zorgen in de jaarlijkse capaciteitsverdeling. Of dat Keyrail hierbij direct verantwoordelijk is voor de capaciteitsverdeling of dat de organisatie straks de capaciteit bij ProRail aanvraagt, wordt niet duidelijk in de brief.

Verder schrijft de staatssecretaris dat Keyrail verantwoordelijk is voor het onderhoud met zo min mogelijk buitendienstellingen. Ook zou de organisatie straks moeten zorgen voor een optimale be- en bijsturing zodat aansluitingen op grensovergangen worden gehaald en beloofde vertrek- en aankomsttijden worden waargemaakt.

Beheersconcessie

Het is nog onduidelijk of Keyrail een aparte BV gaat worden of bij ProRail wordt ondergebracht. De taakopdracht van Keyrail wordt straks ondergebracht in de beheersconcessie van ProRail die ingaat op 1 januari 2015 en die tot 2025 loopt.

Mansveld zegt dat ze met de aandeelhouders van Keyrail, de Havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam en ProRail voorbereidingen treffen voor de verbeterde ketenregie en het spoorgoederenloket. Volgens Toet is het jammer dat er nergens in de brief over samenwerking met de spoorgoederenvervoerders wordt gesproken.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.