Minister, Melanie, Schultz van Haegen, Infrastructuur

Minister: ProRail verantwoordelijk voor afhandeling klachten

Minister Schultz van Haegen heeft ProRail op de vingers getikt. De spoorbeheerder had omwonenden met klachten over schade aan woningen door goederentreinen doorverwezen naar andere instanties. De minister zegt dat ProRail verantwoordelijk is voor de afhandeling van klachten. 


VVD’er Charlie Aptroot stelde in juni van dit jaar Kamervragen over de schade die goederentreinen zou brengen aan woningen in onder meer Rijssen, Hengelo en Rheden. Volgens Aptroot worden omwonenden daarbij van het kastje naar de muur gestuurd.

ProRail moet klachten behandelen

Schultz van Haegen zegt in een reactie op de Kamervragen dat ProRail de klachten moet behandelen, ook als de spoorbeheerder niet direct zelf verantwoordelijk is voor de spoorgoederenvervoerders.

Zo is bijvoorbeeld de Inspectie van het ministerie voor Infrastructuur en Milieu verantwoordelijk voor het toezicht op de tonnages. ProRail moet bij de klachtenafhandeling zelf contact opnemen met de Inspectie of andere instanties, stelt de minister. Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: “Wij nemen haar reactie ter harte en gaan met de klachtenafhandeling aan de slag.”

Goede buurman

Minister Schultz van Haegen schrijft dat “ProRail, vanuit zijn positie als beheerder van de spoorinfrastructuur, als goede buurman serieus omgaat met klachten die bewoners hebben in relatie tot het gebruik van het spoor en daarbij in de regel niet doorverwijst naar derden.”

Schaafsma: “Wij vinden die rol als goede buurman belangrijk. We proberen omwonenden zo duidelijk mogelijk te informeren met brieven en informatie op onze website. De minister zegt dat dit nog beter moet en daar gaan we aan werken.”

Klachtenafhandeling

ProRail als geheel verstuurd jaarlijks honderdduizenden brieven naar omwonenden. De afdeling Publiekscontacten van ProRail houdt zich bezig met de klachtenafhandeling. Schaafsma: “We nemen klachten serieus en proberen ze zo goed mogelijk af te handelen. Dat betekent echter niet dat we dus ook altijd alle wensen van omwonenden kunt inwilligen. Die zouden soms het liefst helemaal geen treinverkeer meer zien.”

Aptroot sprak in de Kamervragen over een vermeende toename van het aantal goederentreinen op de IJssellijn, Twentelijn en Twentekanaallijn waardoor de klachten over schade zouden zijn toegenomen. De minister verwijst in haar reactie naar een overzicht waaruit blijkt dat het aantal goederentreinen op deze lijnen juist is afgenomen.

Aantal goederentreinen, IJssellijn, Twentelijn, Twentekanaallijn
Marieke van Gompel

Lees ook:
Kamervragen Aptroot over schade door goederentreinen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.