Bewoners willen uitstel beslissing spoorgoederenvervoer

Het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (Rona) heeft woensdagochtend een zwartboek overhandigd aan de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu. Het boekje laat aan de hand van veel foto’s zijn wat de gevolgen in het oosten van het land zijn van de voorgenomen intensivering van het spoorgoederenvervoer en waar de knelpunten zitten.

Rona wil dat de vaste Kamercommissie voorlopig geen besluit neemt over het goederenvervoer in het oostelijk Nederland en heeft de commissie gevraagd om het dossier controversieel te verklaren. De beslissing daarover valt pas volgende week woensdag, meldt woordvoerster Eline van den Brink van Rona. De Kamer wil eerst een verdere uitwerking van het Lenteakkoord afwachten, het alternatieve bezuinigingsplan van VVD, ChristenUnie, CDA, D66 en GroenLinks. Dan reist de belangenorganisatie opnieuw af naar Den Haag. Het zwartboek kon in ieder geval alvast wel aangeboden worden. “De parlementariërs waren er blij mee”, aldus Van den Brink.

Programma Hoogfrequent Spoor

De belangenorganisatie vreest dat de kabinetsplannen om het goederenvervoer binnen het Programma Hoogfrequent Spoor te herrouteren ten koste gaan van de leefbaarheid en veiligheid in het oosten van het land. Dat zou tot een toename leiden van het aantal goederentreinen via de Betuweroute, Arnhem en de IJssellijn. De bewoners in de buurt van het spoor voorzien dan geluids- en trillingsoverlast, schade- en waardedaling van hun huizen en een slechtere bereikbaarheid. Ook wijzen ze op de gevaren van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de woonkernen.

Rona is een koepel van verschillende belangenorganisaties. In totaal behartigt de organisatie naar eigen zeggen de belangen van 67.000 mensen langs de IJssellijn, de Twentelijn en de Twentekanaallijn.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Bewoners willen uitstel beslissing spoorgoederenvervoer”

Dennis|23.05.12|13:33

Het argument van het vervoer van gevaarlijke stoffen door woonkernen lijkt mij geen hout te snijden, aangezien de herroutering evoor zorgt dat de treinen niet meer door Rotterdam, Gouda, Woerden, Amsterdam, Hilversum en Amersfoort hoeven te rijden. De gevolgen lijken mij daar bij een ongeval vele male malen groter dan (hoe erg ook) bij een ongeval in een van de kleine woonkernen in het oosten van het land.

Groenewoud|28.06.12|15:59

Het feit dat u een ontploffing van bv. een aantal LPG wagons in het oosten van het land ( ik woon dichtbij het in de randen van de dag goederenspoor IJsellijn in Rheden bij Arnhem, 45000 inwoners, met vele kilometers huizen direct ter weerszijden van het spoor) hoe erg ook toch aanzienlijk minder ernstig inschat dan in het westen en midden van het land, stelt mij zeer gerust, maar niet heus.
Dat pro-spoor juist voorgaande reactie plaatste, stemt mij even zeer zeer gerust, maar niet heus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.