GB Railfreight

Bouwafval Crossrail-tunnels afgevoerd per goederenspoor

De eerste testlocomotieven zijn beproefd op een nieuwe goederenspoorlijn die gebruikt gaat worden ten behoeve van het Crossrail-project in Londen. Via de goederenlijn zullen miljoenen tonnen aan grond en puin die vrijkomen bij de aanleg van nieuwe Crossrail-spoortunnels worden afgevoerd van Londen naar Northfleet.

GB Railfreight gaat de treinen exploiteren. Die opdracht heeft het bedrijf onlangs gekregen van de aannemer van de westelijke tunnels, BFK: een bouwcombinatie van BAM, Ferrovial en Kier JV. De eerste treinen over de goederenspoorlijn vanaf het Royal Oak Portal in Londen naar Northfleet gaan naar verwachting deze zomer rijden. De spoorlijn was in ongebruik geraakt, maar is door het bedrijf Lafarge weer opgeknapt.

Westelijke tunnels

De opgegraven grond die via de goederenspoorlijn wordt afgevoerd is afkomstig van de graafwerkzaamheden voor de westelijke tunnels in de Crossrail-lijn. Na aankomst in Northfleet gaat de afgegraven grond per schip onder meer naar Wallasea Island in Essex, om te worden gebruikt bij de aanleg van een nieuw natuurgebied.

De Crossrail-projectorganisatie heeft toegezegd dat het grootste deel van het afval dat vrijkomt bij de bouwwerkzaamheden per trein of per schip wordt afgevoerd om het autoverkeer in Londen te ontlasten. Het graven van de tunnels levert naar schatting 6 miljoen ton grond en puin op. Het grootste deel daarvan is elders weer herbruikbaar.

Nieuwe spoorinfrastructuur

Het Crossrail-project moet Londen beter bereikbaar maken per spoor. De nieuwe spoorinfrastructuur door Londen met tal van spoortunnels krijgt een lengte van ruim 118 kilometer en moet aansluiten op de bestaande spoor- en metrolijnen. In 2018 moet het project klaar zijn.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.