DB Schenker kan weer volledig rangeren op Kijfhoek

Vervoerder DB Schenker kan sinds maandagavond 19 maart weer volledig rangeren op rangeerterrein Kijfhoek. Spoorbeheerder ProRail heeft de heuvel die wordt gebruikt voor het rangeren van wagons weer vrijgegeven. DB Schenker, de belangrijkste gebruiker van Kijfhoek, hoopt vanaf vanaf eind deze maand alle klanten weer te kunnen bedienen.

De heuvel was lange tijd gesloten door incidenten met een te hoge afloopsnelheid op het rangeerterrein bij Zwijndrecht. Tijdens het eerste incident, op 14 januari vorig jaar, botsten twee wagons op elkaar. Daarbij ontstond brand waarop de heuvel werd gesloten.

Nadat de veiligheidsmaatregelen waren aangescherpt, werd de heuvel in maart weer in gebruik genomen. In augustus werd echter opnieuw een te snelle afloop geconstateerd. Daarop bleef de heuvel ruim een half jaar gesloten.

De rangeerheuvel op Kijfhoek wordt gebruikt voor het efficiënt en snel sorteren van wagons. Doordat de wagons op zwaartekracht naar beneden rollen naar de respectievelijke opstelsporen, wordt bespaard op de inzet van locomotieven en hoeft niet elke wagon individueel te worden gerangeerd.

Veiligheidsvoorschriften

De veiligheidsvoorschriften op het rangeerterrein zijn inmiddels nog verder aangescherpt. Dat gebeurde in nauw overleg met exploitant Keyrail en beheerder Prorail. Voor de zekerheid werd ook nog een second opinion gevraagd bij Sabic Europe, een autoriteit op het gebied van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Een en ander heeft geleid tot een pakket aan maatregelen op het gebied van techniek en processen.

Zo zijn de railremmen van de wagons nauwkeuriger afgesteld en is de maximum toegestane snelheid voor een wagon bij de afloop verlaagd. Ook is het Kijfhoekpersoneel getraind op handhaving van de nieuwe veiligheidsvoorschriften.

“We hebben de lat hoog gelegd. Daartoe voelen we ons verplicht”, aldus Jelle Rebbers, woordvoerder namens DB Schenker. “We hebben alles vanaf de grond weer opgebouwd. Eigenlijk hebben we het hele rangeerproces opnieuw uitgevonden.”

Capaciteit

Om er zeker van te zijn dat de toepassing van de nieuwe veiligheidsvoorschriften goed verloopt, is de capaciteit van DB Schenker op Kijfhoek niet direct na de openstelling van de heuvel weer op honderd procent gezet.

“We willen dat het personeel de tijd krijgt alles in praktijk te brengen waarop is getraind.” Dat duurt ongeveer een week. Eind deze maand verwacht DB Schenker weer volledig operatief te zijn op het rangeerterrein.

Rebbers erkent dat de twee incidenten DB Schenker imagoschade hebben bezorgd. “En de klanttevredenheid heeft er enorm onder geleden”, zegt hij. Dat had mede te maken met de beperkte capaciteit op Kijfhoek doordat de heuvel lange tijd niet toegankelijk was. “Gelukkig waren de meeste klanten ontvankelijk voor onze veiligheidsbooschap.”

Alternatieven

In de tijd dat de heuvel op Kijfhoek niet beschikbaar was, heeft DB Schenker gebruik moeten maken van alternatieven voor het sorteren van wagons. Daarvoor werd een ander deel van het rangeerterrein gebruikt, ook is het bedrijf uitgeweken naar emplacementen zoals Waalshaven en Sloe.

In sommige gevallen betekende het dat de wagens langer onderweg waren dan normaal. Rebbers: “Andere emplacementen zijn niet primair gemaakt voor het sorteren van zijn wagons. Het sorteren kostte daardoor veel tijd. Voeg daarbij de winterse omstandigheden en je kunt stellen dat we als bedrijf roofbouw hebben gepleegd. Dit heeft een zware wissel getrokken op het personeel.”

Hoeveel financiële schade DB Schenker door de incidenten heeft opgelopen, is nog niet bekend. Rebbers kon ook nog niet zeggen of de vervoerder klanten is kwijtgeraakt of dat klanten al dan niet een schadevergoeding hebben geëist.

Erwin Blatter

Download de plattegrond van rangeerterrein Kijfhoek.

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.