
Europese subsidie dichterbij voor Lelylijn, Zwolle-Münster en Emmen-Rheine
Het Europees Parlement heeft de beoogde Lelylijn, de lijn Zwolle-Münster en de lijn Emmen-Rheine toegevoegd aan het Europese spoornetwerk. Dat blijkt uit een stemming in het Europese Parlement vanochtend. De lijnen komen door de toevoeging aan het spoornetwerk in aanmerking voor Europese subsidies.
De parlementscommissie transport heeft de verbindingen op de lijst van het zogeheten Trans-Europese Netwerk(TEN-T) gezet. Dat verbindt nationale netwerken, bijvoorbeeld snelwegen, spoorlijnen of energienetten met elkaar. Met deze stap komen Europese subsidies en realisatie dichterbij.
Subsidie aanvragen
Europarlementariër en transportwoordvoerder Tom Berendsen (CDA) is blij dat het parlement “de grote toegevoegde waarde” van de grensoverschrijdende treinverbindingen ziet. Daarmee “helpen we onze grensregio’s niet alleen bij het ontsluiten van een enorm Europees achterland, maar zorgen we ook voor een betere mobiliteit binnen die regio’s. Hierdoor kunnen zoveel mogelijk inwoners en bedrijven er hun voordeel mee doen”, zegt hij.
Volgens de Europarlementariër is Nederland nu aan zet om de volgende stappen te zetten in de realisatie van de verschillende spoorlijnen.
Volgende week stemt de transportcommissie over de nieuwe TENT-T-kaart waarop onder meer de Lelylijn, Emmen-Rheine en Zwolle-Munster staan. Door de unanieme stemming in het Europees Parlement van vandaag lijkt de stemming volgende week een formaliteit. Zodra de nieuwe Europese spoornetwerk definitief is vastgesteld, kunnen lidstaten subsidie aanvragen voor de spoorprojecten.
Kosten Lelylijn
Om hoeveel subsidie het zou gaan is onbekend. Europa betaalt doorgaans maar een beperkt gedeelte van de begroting van nieuwe projecten. Het hoogste bedrag dat toe werd uitgekeerd is 1,1 miljard euro.
In het coalitieakkoord is afgesproken dat het kabinet 3 miljard euro reserveert om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. Op dit moment wordt uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie, de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland. Dat doet het ministerie in het zogenoemde MIRT-onderzoek. Hoe de Lelylijn precies moet gaan lopen is nog niet besloten.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen zei onlangs in een commissiedebat dat ze verwacht dat de kosten voor de aanleg van de Lelylijn hoger uitvallen. door de materiaalschaarste en de oorlog in Oekraïne. “De ramingen bij ons zijn tussen de 6 en 9 miljard. Anderen zeggen dat het duurder gaat worden, maar de Kamer mag uitgaan van de cijfers die wij delen vanuit het ministerie.”
Trotse gezichten want mooi resultaat in EP. Samen met collega’s meerderheid gebouwd voor mijn voorstel voor Europese steun Lelylijn en spoorlijn Zwolle-Münster. Ook Emmen-Rheine op de lijst. Investeren in regio’s van groot belang. Nu is NL aan zet #voorheelNederland pic.twitter.com/0n9fJsRNeF
— Tom Berendsen (@tbwberendsen) April 13, 2023
Lees ook:
- Projectdirecteur Stijn Lechner over Lelylijn: ‘Het is nu of nooit, zo sta ik er in’
- Europese ministers van Transport stemmen voor opname Lelylijn in TEN-T netwerk
- Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn
- Staatssecretaris Heijnen verzekert Kamer dat Lelylijn wel degelijk prioriteit is
- Nieuwe fase in Lelylijn: MIRT-onderzoek ingesteld
- Initiatiefgroep Lelylijn: “2038 duurt te lang, we moeten er nu wel echt voor gaan”
- Staatssecretaris: resultaten haalbaarheidsstudie Lelylijn volgen eind dit jaar
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het Ministerie en de ambtenarij in Den Haag wil gewoon geen Lelylijn. Het geld is immers altijd beter besteed in de drukke Randstad. Dat weten we al decennia. De huidige strategie is weer dezelfde als de vorige keren: doodknuffelen met grote plannen die steeds duurder worden, en uiteindelijk valt de topzware spoorkerstboom weer om vanwege de torenhoge kosten. De enig reele optie is een stapsgewijs ontwikkelplan. Maar dat wil niemand, want het is altijd & per definitie Alles of Niets. Politiek…
En wat volgt nu: Zwolle-Emmen-Rheine?