Vught, Laagstraat ongeluk overweg

Vergeten om kraan in te klappen is geen roekeloos gedrag

Op beelden van een bewakingscamera die ProRail deelde is duidelijk te zien dat de kraan op de vrachtwagen niet ingeklapt was. ProRail X

De vrachtwagenchauffeur die vorige week de bovenleiding kapot reed op een overweg in Vught krijgt geen boete. Dat heeft de politie bekendgemaakt. “Hij heeft dit per ongeluk gedaan. Daarmee is voor ons de kous af”, laat de politie weten aan het Brabants Dagblad. In Sassenheim reed een bestuurder van een grote groene tractor met daarachter een graafmachine op een platte kar vrijdag een spoorboom kapot. Twee incidenten binnen vier dagen nadat ProRail een campagne was begonnen om het beroepsvervoer te bewegen beter op te letten bij het oversteken van spoorwegovergangen. De campagne heeft duidelijk zijn vruchten nog niet afgeworpen, ondanks alle media-aandacht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Vergeten om kraan in te klappen is geen roekeloos gedrag”

Huib Den Dulk|16.10.23|16:13

Terwijl bijna alles in de spoorwereld goed beveiligd is tegen foutsituaties krijgt de vrachtwagenwereld / carrosseriebouw het maar niet voor elkaar: een grote meldlamp op het dashboard als de kraan niet in de rustpositie ligt, de kiepbak niet in de rustpositie ligt. En dus houd je dit soort incidenten.
En bij het ontwerpen daarvan, het moet dan de veilige kant op werken zodat een kapotte meldlamp niet wordt opgevat dat de kraan in de rustpositie ligt. Kan niet moeilijk zijn.

asierts|16.10.23|17:14

En wie moet dat regelen, zo’n verplichte beveiliging? Ambtenaren op het Ministerie van Verkeer, ehh ik bedoel Infrastructuur. En die hebben daar overduidelijk geen zin in…

Mitchel Kortekaas|16.10.23|21:11

Hoe moeilijk kan zo’n melding zijn?
Zit mijn gordel er niet in? Piepjes.
Achterklep niet goed dicht? Piepjes.
Kraan niet ingeklapt? Ach, kijk maar even hoe het loopt…

A C F Sierts|17.10.23|14:10

ProRail dient uiteraard bezwaar te maken bij de korpsleiding. Als dat geen effect heeft kan een Artikel 12 procedure opgestart worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vergeten om kraan in te klappen is geen roekeloos gedrag | SpoorPro.nl
Vught, Laagstraat ongeluk overweg

Vergeten om kraan in te klappen is geen roekeloos gedrag

Op beelden van een bewakingscamera die ProRail deelde is duidelijk te zien dat de kraan op de vrachtwagen niet ingeklapt was. ProRail X

De vrachtwagenchauffeur die vorige week de bovenleiding kapot reed op een overweg in Vught krijgt geen boete. Dat heeft de politie bekendgemaakt. “Hij heeft dit per ongeluk gedaan. Daarmee is voor ons de kous af”, laat de politie weten aan het Brabants Dagblad. In Sassenheim reed een bestuurder van een grote groene tractor met daarachter een graafmachine op een platte kar vrijdag een spoorboom kapot. Twee incidenten binnen vier dagen nadat ProRail een campagne was begonnen om het beroepsvervoer te bewegen beter op te letten bij het oversteken van spoorwegovergangen. De campagne heeft duidelijk zijn vruchten nog niet afgeworpen, ondanks alle media-aandacht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Vergeten om kraan in te klappen is geen roekeloos gedrag”

Huib Den Dulk|16.10.23|16:13

Terwijl bijna alles in de spoorwereld goed beveiligd is tegen foutsituaties krijgt de vrachtwagenwereld / carrosseriebouw het maar niet voor elkaar: een grote meldlamp op het dashboard als de kraan niet in de rustpositie ligt, de kiepbak niet in de rustpositie ligt. En dus houd je dit soort incidenten.
En bij het ontwerpen daarvan, het moet dan de veilige kant op werken zodat een kapotte meldlamp niet wordt opgevat dat de kraan in de rustpositie ligt. Kan niet moeilijk zijn.

asierts|16.10.23|17:14

En wie moet dat regelen, zo’n verplichte beveiliging? Ambtenaren op het Ministerie van Verkeer, ehh ik bedoel Infrastructuur. En die hebben daar overduidelijk geen zin in…

Mitchel Kortekaas|16.10.23|21:11

Hoe moeilijk kan zo’n melding zijn?
Zit mijn gordel er niet in? Piepjes.
Achterklep niet goed dicht? Piepjes.
Kraan niet ingeklapt? Ach, kijk maar even hoe het loopt…

A C F Sierts|17.10.23|14:10

ProRail dient uiteraard bezwaar te maken bij de korpsleiding. Als dat geen effect heeft kan een Artikel 12 procedure opgestart worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.