NABO Drenthe

ProRail haalt eigen doel niet: nog zeker 40 NABO’s wachten op opheffing

Een Arriva-trein rijdt langs een buitendienst gestelde spoorwegovergang in Drenthe. TIm Fikse / Arriva

Ondanks dat ProRail het opheffen van NABO’s de afgelopen jaren tot topprioriteit heeft verheven, lukt het vooralsnog niet om de gestelde doelen te behalen. In 2018 sprak de spoorbeheerder de intentie uit om in 2023 alle 180 NABO’s in het land op te heffen of voor betere markering en bewaking te zorgen. Er zijn nog zeker veertig NABO’s, die ondanks de goede wil van ProRail, nog niet zijn aangepakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “ProRail haalt eigen doel niet: nog zeker 40 NABO’s wachten op opheffing”

asierts|11.08.23|13:33

Dat was allang glashelder. ProRail focust zeer eenzijdig op (moeizame) opheffing van de overweg, ipv snelle opheffing van de NABO dmv zsm & kosteneffectief aanbrengen van actieve beveiliging. Dat is HET kernprobleem en DE veroorzaker van voortslepende vertragingen én vermijdbare nieuwe slachtoffers. Al jaaaaaren.

Daarmee wordt trouwens óók niet voldaan aan het generieke ALARP-criterium uit de Kadernota Railveiligheid, maar dat geldt voor meer en potentieel nog veel gevaarlijkere issues.

A C F Sierts|12.08.23|07:49

Kortom @redactie: uw bewering dat ProRail van goede wil is, is op zijn zachtst gezegd discutabel te noemen. Jazeker: op persoonsniveau ongetwijfeld, laat dat helder zijn, maar wat betreft het in de afgelopen jaren gevoerde beleid van ProRail en Ministerie is dat evident NIET het geval.
Er was een extreem sterke drang om maximaal te sluiten en minimaal te beveiligen. Dat is financieel verklaarbaar. Maar als de mensveiligheid acuut in het geding is, dan mag dat simpelweg GEEN argument zijn.

Coen Storm|12.08.23|17:38

Jammer is nog steeds dat er een focus is op de 180 terwijl er nog meer dan 100 daar bovenop te gaan zijn.
Sommige zijn nu makkelijk te sluiten maar door de financiële Schotten is daar geen medewerking voor.
Daarmee duurt het nog langer voor de veiligheid verbeterd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail haalt eigen doel niet: nog zeker 40 NABO’s wachten op opheffing | SpoorPro.nl
NABO Drenthe

ProRail haalt eigen doel niet: nog zeker 40 NABO’s wachten op opheffing

Een Arriva-trein rijdt langs een buitendienst gestelde spoorwegovergang in Drenthe. TIm Fikse/Arriva

Ondanks dat ProRail het opheffen van NABO’s de afgelopen jaren tot topprioriteit heeft verheven, lukt het vooralsnog niet om de gestelde doelen te behalen. In 2018 sprak de spoorbeheerder de intentie uit om in 2023 alle 180 NABO’s in het land op te heffen of voor betere markering en bewaking te zorgen. Er zijn nog zeker veertig NABO’s, die ondanks de goede wil van ProRail, nog niet zijn aangepakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “ProRail haalt eigen doel niet: nog zeker 40 NABO’s wachten op opheffing”

asierts|11.08.23|13:33

Dat was allang glashelder. ProRail focust zeer eenzijdig op (moeizame) opheffing van de overweg, ipv snelle opheffing van de NABO dmv zsm & kosteneffectief aanbrengen van actieve beveiliging. Dat is HET kernprobleem en DE veroorzaker van voortslepende vertragingen én vermijdbare nieuwe slachtoffers. Al jaaaaaren.

Daarmee wordt trouwens óók niet voldaan aan het generieke ALARP-criterium uit de Kadernota Railveiligheid, maar dat geldt voor meer en potentieel nog veel gevaarlijkere issues.

A C F Sierts|12.08.23|07:49

Kortom @redactie: uw bewering dat ProRail van goede wil is, is op zijn zachtst gezegd discutabel te noemen. Jazeker: op persoonsniveau ongetwijfeld, laat dat helder zijn, maar wat betreft het in de afgelopen jaren gevoerde beleid van ProRail en Ministerie is dat evident NIET het geval.
Er was een extreem sterke drang om maximaal te sluiten en minimaal te beveiligen. Dat is financieel verklaarbaar. Maar als de mensveiligheid acuut in het geding is, dan mag dat simpelweg GEEN argument zijn.

Coen Storm|12.08.23|17:38

Jammer is nog steeds dat er een focus is op de 180 terwijl er nog meer dan 100 daar bovenop te gaan zijn.
Sommige zijn nu makkelijk te sluiten maar door de financiële Schotten is daar geen medewerking voor.
Daarmee duurt het nog langer voor de veiligheid verbeterd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.