Uitgekleed Duits lijntje viert 150-jarig bestaan

Station Liempde ligt aan het voormalige Duitse Lijntje en bestaat nog steeds. Het station werd geopend in 1889 en gesloten in 1936. CodeCat/Creative Commons

Het Duits Lijntje bestaat deze maand 150 jaar. De spoorlijn werd op 15 juli 1873 in gebruik genomen. Destijds liep de lijn van het Noord-Brabantse Boxtel naar het Duitse Wesel, gelegen in de deelstaat Nordrhein-Westfalen, iets ten noorden van Duisburg. De spoorlijn was eigendom van spoorlijn van de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) en moest onderdeel gaan vormen van (let op:) de verbinding Londen – Berlijn – Sint-Petersburg. In een tijd dat er opnieuw veel wordt nagedacht en vooral veel wordt gediscussieerd over grensoverschrijdende treinverbindingen spreekt dit Duitse Lijntje enorm tot de verbeelding.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

9 reacties op “Uitgekleed Duits lijntje viert 150-jarig bestaan”

Marc Busio|05.07.23|09:59

De ondergang van dit ´Duits Lijntje´ illustreert fraai dat een spoorverbinding alleen maar toekomst heeft als er steden van voldoende omvang aan liggen om de treinen met reizigers te vullen. Boxtel, Uden, Gennep, Goch en Wesel waren hiervoor te onbeduidend. De lijn had alleen bestaansrecht dankzij internationale treinen van Berlijn naar Vlissingen en enig vrachtvervoer. Een belangrijke historische les voor iedereen die er nu nog van droomt om dit soort afgedankte spoorlijnen te gaan reactiveren.

Illya Vaes|05.07.23|17:35

Ja, die A50 langs Veghel en Uden is ook totaal overbodig en de wegen richting Den Bosch zijn ook uitgestorven…

Marc Busio|06.07.23|09:58

Ja, over die A50 rijden nu ook bussen, waarmee mensen uit Veghel en Uden in Eindhoven en Den Bosch kunnen komen om daar eventueel de trein naar andere bestemmingen te pakken. Vanwege ziekenhuizen, hogescholen en winkelcentra zijn dat voor hen interessantere plaatsen dan Boxtel. Dat speelde trouwens al een eeuw geleden toen de autobussen opkwamen en mensen hier de voorkeur aan gaven boven de trein omdat het goedkoper was en ze dichter bij huis op konden stappen.

Lodewijk Smoor|07.07.23|13:01

Als deze en andere lijnen er nog gelegen had zouden we de eindeloze discussie over gebrek aan capaciteit op het Nederlandse spoor aanzienlijk kunnen bekorten. En was de Betuwelijn wellicht niet eens nodig geweest.

Pat Rick|10.07.23|17:04

@Marc: er is gebrek aan visie. Het probleem met die bussen is dat die er veel langer over doen dan een trein. Dus pakken mensen de auto, maar zij die niet kunnen willen toch een trein. En het Bels lijntje krijgt nu een opvolger (HOV) in Eindhoven dat nu nadenkt over aanleg van een lightrail-netwerk: dus dan zouden de HOV-lijnen worden omgebouwd tot tramlijnen. Terwijl de lijn naar HTC en V’waard er een eeuw geleden gewoon lag. De vervoersbehoefte blijft maar de invulling is steeds korte termijn

Pat Rick|11.07.23|14:36

@Marc: de vervoersbehoefte is er en daarom is de A50 aangelegd. Scholieren en mensen zonder auto moeten dan met de bus en die is veel langzamer dan een trein. Daarom klagen deze groepen over de busverbinding. Wat ontbreekt is een visie. Ook het Bels lijntje is opgeheven, maar nu legt Eindhoven HOV4 aan om de High Tech Campus te ontsluiten. Vroeger liep hier het Bels Lijntje naar V’waard. En Eindhoven denkt erover om een tramnetwerk te ontwikkelen. Dan worden de HOV-lijnen weer omgebouwd tot tram

Edwin Gelinck|19.07.23|15:30

Toch even dromen van een spoorlijn Uden-Veghel-Schijndel-Boxtel-Den Bosch.
De eerste 3 hebben samen toch bijna 100.000 inwoners. Wanneer er wordt door gereden naar Den Bosch, heb je ook meteen de goede aansluitingen. En in Boxtel overstappen richting Ehv en Tb.

Lijntje Enschede-Glanerbrug-Gronau is ook met veel succes weer in dienst gesteld.

Victor Bax|21.08.23|18:10

Je staat versteld van de drukte op de wegen in de stedenrij Den Bosch, Eindhoven, Nijmegen en Arnhem. Ik heb een tijd in Veghel gewerkt. Een bedrijvige gemeente dicht bij Den Bosch. Er was wel geld om de weg tussen die 2 gemeenten te pimpen en verdubbelen. Euro’s voor beter OV “ontbraken”. Wat een prioriteiten in dit land! Beschamend.

TheSertaz taz|25.11.23|15:37

waarom alleen maar treinen ,mag het een snelTram zijn of Lichtrail zoals in de Randstad.
Nog voorbeeld is De sneltram/metro lijn Amsterdam -Amstelveen Hybride Metro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uitgekleed Duits lijntje viert 150-jarig bestaan | SpoorPro.nl

Uitgekleed Duits lijntje viert 150-jarig bestaan

Station Liempde ligt aan het voormalige Duitse Lijntje en bestaat nog steeds. Het station werd geopend in 1889 en gesloten in 1936. CodeCat/Creative Commons

Het Duits Lijntje bestaat deze maand 150 jaar. De spoorlijn werd op 15 juli 1873 in gebruik genomen. Destijds liep de lijn van het Noord-Brabantse Boxtel naar het Duitse Wesel, gelegen in de deelstaat Nordrhein-Westfalen, iets ten noorden van Duisburg. De spoorlijn was eigendom van spoorlijn van de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) en moest onderdeel gaan vormen van (let op:) de verbinding Londen – Berlijn – Sint-Petersburg. In een tijd dat er opnieuw veel wordt nagedacht en vooral veel wordt gediscussieerd over grensoverschrijdende treinverbindingen spreekt dit Duitse Lijntje enorm tot de verbeelding.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

9 reacties op “Uitgekleed Duits lijntje viert 150-jarig bestaan”

Marc Busio|05.07.23|09:59

De ondergang van dit ´Duits Lijntje´ illustreert fraai dat een spoorverbinding alleen maar toekomst heeft als er steden van voldoende omvang aan liggen om de treinen met reizigers te vullen. Boxtel, Uden, Gennep, Goch en Wesel waren hiervoor te onbeduidend. De lijn had alleen bestaansrecht dankzij internationale treinen van Berlijn naar Vlissingen en enig vrachtvervoer. Een belangrijke historische les voor iedereen die er nu nog van droomt om dit soort afgedankte spoorlijnen te gaan reactiveren.

Illya Vaes|05.07.23|17:35

Ja, die A50 langs Veghel en Uden is ook totaal overbodig en de wegen richting Den Bosch zijn ook uitgestorven…

Marc Busio|06.07.23|09:58

Ja, over die A50 rijden nu ook bussen, waarmee mensen uit Veghel en Uden in Eindhoven en Den Bosch kunnen komen om daar eventueel de trein naar andere bestemmingen te pakken. Vanwege ziekenhuizen, hogescholen en winkelcentra zijn dat voor hen interessantere plaatsen dan Boxtel. Dat speelde trouwens al een eeuw geleden toen de autobussen opkwamen en mensen hier de voorkeur aan gaven boven de trein omdat het goedkoper was en ze dichter bij huis op konden stappen.

Lodewijk Smoor|07.07.23|13:01

Als deze en andere lijnen er nog gelegen had zouden we de eindeloze discussie over gebrek aan capaciteit op het Nederlandse spoor aanzienlijk kunnen bekorten. En was de Betuwelijn wellicht niet eens nodig geweest.

Pat Rick|10.07.23|17:04

@Marc: er is gebrek aan visie. Het probleem met die bussen is dat die er veel langer over doen dan een trein. Dus pakken mensen de auto, maar zij die niet kunnen willen toch een trein. En het Bels lijntje krijgt nu een opvolger (HOV) in Eindhoven dat nu nadenkt over aanleg van een lightrail-netwerk: dus dan zouden de HOV-lijnen worden omgebouwd tot tramlijnen. Terwijl de lijn naar HTC en V’waard er een eeuw geleden gewoon lag. De vervoersbehoefte blijft maar de invulling is steeds korte termijn

Pat Rick|11.07.23|14:36

@Marc: de vervoersbehoefte is er en daarom is de A50 aangelegd. Scholieren en mensen zonder auto moeten dan met de bus en die is veel langzamer dan een trein. Daarom klagen deze groepen over de busverbinding. Wat ontbreekt is een visie. Ook het Bels lijntje is opgeheven, maar nu legt Eindhoven HOV4 aan om de High Tech Campus te ontsluiten. Vroeger liep hier het Bels Lijntje naar V’waard. En Eindhoven denkt erover om een tramnetwerk te ontwikkelen. Dan worden de HOV-lijnen weer omgebouwd tot tram

Edwin Gelinck|19.07.23|15:30

Toch even dromen van een spoorlijn Uden-Veghel-Schijndel-Boxtel-Den Bosch.
De eerste 3 hebben samen toch bijna 100.000 inwoners. Wanneer er wordt door gereden naar Den Bosch, heb je ook meteen de goede aansluitingen. En in Boxtel overstappen richting Ehv en Tb.

Lijntje Enschede-Glanerbrug-Gronau is ook met veel succes weer in dienst gesteld.

Victor Bax|21.08.23|18:10

Je staat versteld van de drukte op de wegen in de stedenrij Den Bosch, Eindhoven, Nijmegen en Arnhem. Ik heb een tijd in Veghel gewerkt. Een bedrijvige gemeente dicht bij Den Bosch. Er was wel geld om de weg tussen die 2 gemeenten te pimpen en verdubbelen. Euro’s voor beter OV “ontbraken”. Wat een prioriteiten in dit land! Beschamend.

TheSertaz taz|25.11.23|15:37

waarom alleen maar treinen ,mag het een snelTram zijn of Lichtrail zoals in de Randstad.
Nog voorbeeld is De sneltram/metro lijn Amsterdam -Amstelveen Hybride Metro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.