
ProRail hoopt storingsgevoelige Friese spoorbrug koest te houden met tijdelijke bypass
Een willekeurige spoorbrug ter illustratie. Dit is niet de HRMK-spoorbrug tussen Harlingen en Leeuwarden.G058 / Wikimedia Commons
Met een tijdelijke ingreep hoopt ProRail voorlopig storingen aan de geplaagde spoorbrug over het Harinxmakanaal tussen Harlingen-Haven en Leeuwarden te voorkomen. De HRM-spoorbrug duikt al jarenlang negatief op in het nieuws en is dan ook vooral berucht vanwege haar storingsgevoeligheid. Dit jaar was de brug al tien keer in storing, maar volgens ProRail ging het om onterechte storingsmeldingen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Technisch is het verhaal van ProRail ook erg illustratief: een systeem met enkelvoudige (fout)detectie is per definitie gevoelig voor valse meldingen. Dat ProRail nu eindelijk een redundant uitgevoerde detectie heeft geplaatst, is vanuit beschikbaarheidsoptiek EN technische ontwikkeling niet meer dan logisch. ICT is veel (storings)gevoeliger dan ouderwets-degelijke mechanica & electromechanische techniek, en vereist daarom bijna-standaard redundantie.
Nu deze les nog consequent doortrekken…