
‘ProRail zet gemeenten rond Limburgse Miljoenenlijn voor het blok’
“Bizar”, noemt voorzitter Michel Schellekens van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij het. “ProRail-zuid heeft woensdag de gemeenten die aan de Miljoenenlijn liggen gevraagd om binnen twee weken 1,5 miljoen euro over te maken om de aansluiting van de lijn op het hoofdrailnet bij Kerkrade in stand te houden. “ProRail weet gewoon hoe ze dit spelletje moeten spelen. Het is behoorlijk onkies om op deze manier gemeenten onder druk te zetten. Ze weten gewoon dat dit veel geld is voor een gemeente en dat ze daar niet zomaar ergens een potje voor hebben. Niet sjiek, dit spel.”
ProRail is druk doende door heel Nederland het spoor te saneren. Door heel het land worden oude, niet-gebruikte spoorlijnen weggehaald, maar ook rond de grote stations en op allerlei emplacementen worden sporen en wissels verwijderd. Dit alles om het spoor in Nederland op te schonen en (daardoor) veiliger te maken. Nou heeft ProRail ook het oog laten vallen op de aansluiting van de Miljoenenlijn op het hoofdrailnet bij Kerkrade. Die wordt sinds 1988 niet meer gebruikt en dus vindt de spoorbeheerder dat de aansluiting wel weg kan. “Wat dat ProRail kost, om die aansluiting op te ruimen, dat zou ik graag willen weten, maar daarover houden ze bij ProRail de kaken stijf op elkaar”, zegt Schellekens. SpoorPro is in afwachting van een reactie van ProRail hieromtrent.
“In plaats daarvan lieten ze gisteren tijdens een bespreking met alle betrokken partijen – de ZLSM, de gemeenten en de provincie Limburg – weten dat binnen twee weken anderhalf miljoen euro moet worden overgemaakt om de aansluiting te laten bestaan. Het geld is nodig om de aansluiting te renoveren. Dan gaat het over 400 meter spoor, een wissel en een overpad. Dat kost, ook volgens een second opinion van het ingenieursadviesbureau Sweco, dus anderhalf miljoen euro. Snap je dat ik nu wil weten wat het ProRail kost om de aansluiting te laten weghalen?”
Tijdens de bespreking gistermiddag met een afvaardiging van ProRail, de gemeenten die aan de Miljoenenlijn liggen, de provincie Limburg en Schellekens namens de ZLSM schrokken de gemeenten van de eis van ProRail. “Daar zaten mensen zonder spoorachtergrond”, zegt Schellekens. “Die werden ineens overvallen met allerlei niet terzake doende informatie, met drogredenen waarom de aansluiting weg moet én dus met de eis dat er 1,5 miljoen moet worden betaald om de aansluiting te behouden. Je begrijpt dat de ambtenaren daar erg van schrokken. Ook de provincie Limburg stelde dat ze daarvoor geen potje hebben.”
Het gaat hier om de algemene mobiliteit in ’t Limburgse Heuvelland
De ZLSM weet zich in haar streven om de Miljoenenlijn te behouden en zelfs op te waarderen tot commerciële lijn gesteund door de provincie Limburg, de aan de lijn liggende gemeenten, maar ook Historisch Railvervoer Nederland (HRN) en de Erfgoedvereniging Heemschut. De gemeente Heerlen voegde zich onlangs ook bij de gemeenten Kerkrade, Simpelveld, Gulpen-Wittem en Valkenburg. Zij willen net als de provincie Limburg niet alleen dat de Miljoenenlijn als toeristische attractie blijft bestaan, maar ook dat de lijn in de nabije toekomst voor het openbaar vervoer ingezet gaat worden.
“We zijn nu ook bezig om Maastricht warm te maken voor dit plan”, zegt Schellekens. “Het gaat hier om de algehele mobiliteit in het Limburgse Heuvelland. In het Duitse Aken zien ze het belang van meer mobiliteit in deze regio ook. Je kunt immers drie universiteitssteden met elkaar verbinden: Maastricht, Aken en Heerlen. Als we de lijn commercieel gaan exploiteren zal dat de mobiliteit in het Heuvelland enorm ten goede komen. Overigens wordt dit plan ook binnen de Provinciale Staten van Limburg breed gedragen.”
Schellekens ziet dat helemaal voor zich. “We kunnen de lijn bijvoorbeeld samen met Arriva gebruiken. Wij doen het toeristische deel en Arriva exploiteert het openbaar vervoer op de lijn. Overigens was Arriva niet eens uitgenodigd voor het gesprek van gisteren. Dat zegt wel genoeg, ProRail wil er gewoon vanaf. Maar wij laten het er niet bij zitten en gaan actie ondernemen. We weten dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook het belang van deze lijn ziet. Daar hebben ze al ooit voor onze kant gekozen en dat heeft de voorloper van ProRail – NS Infra – toen veel geld gekost. Beter keren ze dus op hun schreden terug.”
Lees ook:
- ProRail, Heemschut en Historisch Railvervoer praten over Miljoenenlijn
- ProRail gaat gesprek aan over Miljoenenlijn
- Limburgers op ramkoers met ProRail over Miljoenenlijn
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Die spoorlijn heeft een eeuw geleden al miljoenen gekost, zonder ooit van veel nut te zijn geweest en nu zouden daar weer miljoenen in gestoken moeten worden? Dat er op deze manier nog mensen van genieten moet je koesteren, want elders is dat plezier de treinreizigers wel vergaan. Sterker, je zou het als goede PR kunnen zien om deze railenthousiasten te faciliteren. Zo niet de Nederlandse ‘ingenieurs van het spoor’ in hun bureaucratisch bolwerk vol dure overhead en Randstedelijke arrogantie.