Diesellocomotief Conrad van de ZLSM

ProRail, Heemschut en Historisch Railvervoer praten over Miljoenenlijn

Een juweeltje van de ZLSM: de Conrad locomotief. Rasbak/Creative Commons

De directie-zuid van ProRail heeft een uitnodiging aan vertegenwoordigers van Erfgoedvereniging Heemschut en Historisch Railvervoer Nederland (HRN) gestuurd over de voorgenomen verwijdering van de aansluiting in Kerkrade op het hoofdrailnet van de Zuid-Limburgse Spoorweg Maatschappij (ZLSM). “We hebben een paar data voorgesteld gekregen voor een online bespreking”, zegt Pieter van der Ham, voorzitter van HRN. Michel Schellekens van ZLSM kreeg geen uitnodiging.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “ProRail, Heemschut en Historisch Railvervoer praten over Miljoenenlijn”

Ben Lippens|26.01.23|11:13

Ik heb begrepen dat de ZLSM op termijn een vorm van openbaar vervoer op de miljoenenlijn overweegt. Het lijkt er dus op dat ProRail die plannen wil dwarsbomen door die knip ter hoogte van Kerkrade. Vraag is waarom ze dit van plan zijn. Wellicht op verzoek van Arriva die dan reizigers gaat verliezen op het traject Valkenburg-Kerkrade?

Egidius Boltjes|27.01.23|13:45

Het zal te maken hebben met het verwijderen van het aansluit wissel. En heel belangrijk het verwijderen van de overweg. Het kan dus best een grote reductie van onderhoud kosten zijn. De opmerking dat Arriva hier iets mee te maken heeft lijkt me lariekoek.

Kees Boer|29.01.23|12:39

Al eerder heeft Pro Rail die op de kast gejaagd om de aansluitwissel in Schin op Geul te verwijderen doch na protesten hebben ze dat weer teruggeplaatst

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail, Heemschut en Historisch Railvervoer praten over Miljoenenlijn | SpoorPro.nl
Diesellocomotief Conrad van de ZLSM

ProRail, Heemschut en Historisch Railvervoer praten over Miljoenenlijn

Een juweeltje van de ZLSM: de Conrad locomotief. Rasbak/Creative Commons

De directie-zuid van ProRail heeft een uitnodiging aan vertegenwoordigers van Erfgoedvereniging Heemschut en Historisch Railvervoer Nederland (HRN) gestuurd over de voorgenomen verwijdering van de aansluiting in Kerkrade op het hoofdrailnet van de Zuid-Limburgse Spoorweg Maatschappij (ZLSM). “We hebben een paar data voorgesteld gekregen voor een online bespreking”, zegt Pieter van der Ham, voorzitter van HRN. Michel Schellekens van ZLSM kreeg geen uitnodiging.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “ProRail, Heemschut en Historisch Railvervoer praten over Miljoenenlijn”

Ben Lippens|26.01.23|11:13

Ik heb begrepen dat de ZLSM op termijn een vorm van openbaar vervoer op de miljoenenlijn overweegt. Het lijkt er dus op dat ProRail die plannen wil dwarsbomen door die knip ter hoogte van Kerkrade. Vraag is waarom ze dit van plan zijn. Wellicht op verzoek van Arriva die dan reizigers gaat verliezen op het traject Valkenburg-Kerkrade?

Egidius Boltjes|27.01.23|13:45

Het zal te maken hebben met het verwijderen van het aansluit wissel. En heel belangrijk het verwijderen van de overweg. Het kan dus best een grote reductie van onderhoud kosten zijn. De opmerking dat Arriva hier iets mee te maken heeft lijkt me lariekoek.

Kees Boer|29.01.23|12:39

Al eerder heeft Pro Rail die op de kast gejaagd om de aansluitwissel in Schin op Geul te verwijderen doch na protesten hebben ze dat weer teruggeplaatst

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.