Betonnen dwarsliggers

Verdere beperkingen spoor Duitsland door inferieure dwarsliggers

De betonnen dwarsliggers die obderzocht worden op kwaliteit liggen door heel Duitsland..Shutterstock

Deutsche Bahn laat naar aanleiding van eerder onderzoek weten in heel Duitsland ongeveer 130.000 dwarsliggers te gaan testen en waar nodig te gaan vervangen. Het spoorbedrijf meldt dat dit waarschijnlijk gaat leiden tot verdere infrastructuurbeperkingen, voorlopig vooral in de deelstaten Bayern, Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen. De gewraakte dwarsliggers zijn evenwel door heel Duitsland gebruikt.

Afgelopen zomer heeft DB al 200.000 dwarsliggers van hetzelfde type en dezelfde fabrikant getest naar aanleiding van een treinontsporing in Garmisch-Partenkirchen met een dodelijke afloop deze zomer. Bij een ontsporing kwamen daar 5 mensen om het leven en 16 mensen raakten zwaargewond. De resultaten van dit onderzoek suggereerden dat er sprake is van een fabricagefout bij deze dwarsliggers. De steensoort die bij de fabricage van de dwarsliggers is gebruikt zou de problemen mogelijk veroorzaken, zo blijkt nu uit meer gedetailleerd onderzoek.

Nu gaat het spoorbedrijf daarom 130.000 dwarsliggers die gemaakt zijn van dezelfde steensoort aan tests onderwerpen. Wanneer er vervolgens afwijkingen worden ontdekt, moeten ze direct worden vervangen. De fabrikant van de dwarsliggers wordt in dat geval mogelijk aansprakelijk gesteld. Of dat mogelijk is, wordt op dit moment juridisch onderzocht. Volgens diverse Duitse media zou het gaan om Leonhard Moll Betonwerke GmbH & Co KG, dat haar hoofdvestiging in München heeft.

Langzamer rijden

‘Helaas betekent dit vermoedelijk dat verdere beperkingen niet te vermijden zijn’, aldus Deutsche Bahn. Treinen zullen mogelijk langzamer moeten rijden en het zou kunnen dat delen van het spoor tijdelijk worden afgesloten. Het bedrijf laat weten getroffen spoorwegmaatschappijen te vergoeden voor de ‘daadwerkelijke’ schade die als gevolg van de keuringen ontstaat.

Uit het eerdere onderzoek bleek dat tweederde van de 200.000 toen gecontroleerde dwarsliggers vervangen moesten worden. Inmiddels zijn deze werkzaamheden voor 66% voltooid.

Dit heeft echter reeds geleid tot infrastructuurbeperkingen op 168 locaties in Duitsland. Volgens DB is er bovendien alleen al voor het vervangen van deze eerste groep dwarsliggers sprake van een schade die in de honderden miljoenen loopt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.