Station Veendam Arriva en Star

Noordoostelijke provincies trekken samen op om Nedersaksenlijn toch voor elkaar te krijgen

Modern en antiek in één beeld gevangen: een moderne Arriva-trein en de antieke STAR stoomlocomotief.Spoorjan/Creative Commons

De klap voelde als wéér een aardbeving, vorige week in het noorden. Het kabinet kondigde aan waar de 7,5 miljard uit het coalitieakkoord om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken zoal naar toe gaat. Over de Nedersaksenlijn werd in de plannen met geen woord gesproken. Sterker nog, de noordoostelijke provincies zagen zichzelf helemaal niet terug in de investeringsplannen. Maar… de Groningers, Drenten en Overijsselaars laten het er niet bij zitten. Ze trekken samen ten strijde.

Het kabinet heeft haar plannen dus gepresenteerd en op 28 en 30 november wordt erover gesproken in de Tweede Kamer. In een poging het tij te keren en de politiek alsnog warm te krijgen voor de Nedersaksenlijn wordt er momenteel volop gelobbyd door de Noordelijke provincies. De ministers Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat, Hugo de Jonge van Ruimtelijke Ordening en staatssecretaris Vivianne Heijnen, verantwoordelijk voor het spoor in Nederland, ontvingen op 10 november het  ‘Bidbook Nedersaksenlijn, katalysator voor regionale structuurversterking’. Gisteren werd het bidbook ook aangeboden aan de Tweede Kamercommissie voor infrastructuur en Waterstaat (I&W). In het boek wordt duidelijk gemaakt waarom de komst van de Nedersaksenlijn zo belangrijk is. De Nedersaksenlijn is een voorgestelde spoorlijn die Groningen zou verbinden met Enschede, via Emmen.

Treinen op waterstof

Behalve een bidbook en doortimmerde plannen met veel draagvlak in de gehele regio wordt het kabinet ook een zak geld aangeboden. De noordelijke bestuurders bieden 63 miljoen euro aan, maar wel op voorwaarde dat het rijk daar eenzelfde bedrag bijlegt. Dat geld is dan bedoeld om een ontbrekend stuk spoorlijn aan te leggen, tussen Emmen en Veendam.

Een belangrijk deel van de Nedersaksenlijn ligt er namelijk al. Slechts het deel tussen het Drentse Emmen en Stadskanaal in Groningen ontbreekt. De verbinding kan worden gemaakt door de aanleg van een nieuwe spoorlijn van Emmen naar Musselkanaal en het aanpassen van de STAR-museumspoorlijn tussen Musselkanaal en Veendam. Verder moeten er aanpassingen komen aan bestaande sporen tussen Almelo en Emmen alsmede tussen Groningen en Veendam. De kosten voor deze werken zijn geraamd op 1 miljard euro. Voor dat bedrag ontstaat er wel een spoorlijn van 180 kilometer die 26 gemeenten, 1,3 miljoen mensen en 650.000 banen met elkaar verbindt. “Een belangrijke bijdrage aan de brede welvaart in het grensgebied van Nederland”, aldus de samenwerkende provincies.

In de plannen die zijn gepresenteerd aan de Tweede Kamer wordt de Nedersaksenlijn gefaseerd aangelegd. In 2026 moet het stuk Veendam – Stadskanaal worden heraangelegd en in elk geval vóór 2030 moet Stadskanaal – Emmen zijn aangelegd. Dan kunnen er in elk geval alvast treinen gaan rijden, hangende alle andere aanpassingen, zoals spoorverdubbelingen en aanpassingen aan stations. Om het nog mooier te maken, stellen de partijen voor dat de treinen op de Nedersaksenlijn op waterstof gaan rijden. Dat kan dan worden getankt in Emmen.

Kamerleden beloven zich sterk te maken voor Nedersaksenlijn

In de provinciehuizen in het noorden en oosten van het land zijn ze er nog steeds verbaasd over dat het kabinet niets heeft gedaan met het Deltaplan. Volgens het Deltaplan zouden de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland 320.000 woningen bouwen in ruil voor het ontwikkelen van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. De Lelylijn loopt van Groningen, via Friesland en Flevoland, naar de Randstad. Met de hogesnelheidslijn zou de reistijd tussen Groningen en Amsterdam zo met zo’n veertig minuten bekort worden. Volgens de plannenmakers zou de noordelijke economie met 24 miljard euro per jaar groeien als ‘de economische potentie van noordelijk Nederland ten volle kan worden benut’. En dat is natuurlijk niet alleen goed voor de regio, maar ook voor de staatskas en indirect dus voor heel Nederland.

Omdat het Deltaplan misschien nog een brug te ver is voor de zittende regering, zetten de noordelijke provincies nu dus vooral in op de Nedersaksenlijn, getuige ook het 66 pagina’s tellende bidbook. “Fysiek, maar ook economisch, sociaal en emotioneel is het een verbindingsproject”, zo vermeldt het bidbook. “De Nedersaksenlijn is niet alleen belangrijk voor het klimaat en voor onze economie, maar ook voor het onderwijs, de zorg, woningmarkt en leefbaarheid en sociale structuur van onze samenleving.”

De kamerleden die het bidbook in ontvangst namen, gaven alvast aan dat ze zich tijdens de besprekingen sterk gaan maken voor de Nedersaksenlijn én voor verregaande verbeteringen aan het spoor tussen Zwolle en Meppel, de beroemde flessenhals in de verbinding van noordoost-Nederland met de rest van het land.

Het Bidbook Nedersaksenlijn is een gezamenlijk plan van de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, en gemeenten Veendam, Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Emmen, Coevorden, Hardenberg en Twenterand, en de Stichting Nedersaksenlijn. Het Bidbook krijgt steun van de gemeenten Groningen, Midden-Groningen, Borne, Almelo, Hengelo en Enschede, aangevuld met adhesiebetuigingen van de Duitse overheden Grafschaft Bentheim en Landkreis Emsland. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.