Station Amsterdam Zuid en de Zuidas

Betonnen dakdeel van 3.000 ton gereed voor spooronderdoorgang Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid gezien vanuit een kantoorpand. 2018, jbdodane / flickr.com

Op het werkterrein bij station Amsterdam Zuid ligt sinds eind vorige week een 1,2 meter dikke betonnen plaat van 70 bij 14,5 meter klaar om in 2023 onder treinspoor 1 en een van de twee toekomstige sporen geschoven te worden. Het dakdeel wordt volgende maand richting de A10 geschoven ter voor bereiding op de definitieve plaatsing.

Volgend jaar zal de 3.000 ton zware plaat onderdeel worden van het dak van de Brittenpassage, de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Gedurende twee dagen is door de bouwcombinatie Nieuw-Zuid beton gestort. Daarvoor kwamen elk uur 12 betonmixers langs. De twee betonpompen op de locatie waren uiteindelijk 10 uur bezig om het beton in de bekisting te krijgen. Gezien het formaat van het dakdeel was er vier uur nodig om het uitgeharde beton egaal te maken. In de plaat zit 132 ton aan wapeningsstaal verwerkt.

De plaat is het vierde dakdeel waar de bouwcombinatie mee aan de slag gaat. Precies twee jaar geleden werd dakdeel een onder de treinsporen T2 en T3 geschoven. In augustus vorig jaar gingen er twee dakdelen onder respectievelijk metrospoor M1 en treinspoor T4.

Het vorige week gereed gemaakte vierde dakdeel wordt volgende maand zoals gezegd tegen de rijksweg A10 geschoven, om plaats te maken voor nog een dakdeel. Dat wordt onder het toekomstige treinspoor T5 en de A10 komen, terwijl dakdeel vier onder T1 en T6 komt te liggen.

Vanaf het voorjaar van 2023 tot aan de zomer 2024 staan en viertal inschuifklussen gepland. Het komend voorjaar geldt dat naast de dakdelen T1/T6 en T5/A10 ook voor deel M3/M4. In de zomer van 2023 is het de beurt aan dakdeel M1, een jaar later aan dakdeel M2.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.